VRAAG VAN DE WEEK (4) Prioriteitenlijstje

In het boek 'Een vrouw naar Gods hart' van Elizabeth George wordt in hoofdstuk 22 een prioriteitenlijstje genoemd.
Elke dag voorziet ons van talloze mogelijkheden en uitdagingen om onze prioriteiten in praktijk te brengen. Om elke keer een goede beslissing te maken is het makkelijker om aan de hand van een lijstje de juiste beslissing en te nemen. De keuzes van je leven moeten in overeenstemming zijn met je prioriteiten.
'Het stellen van prioriteiten voorziet mij ook van een passie om mijn levensdoelen te bereiken' stelt George.

Het volgende lijstje wordt genoemd:
1. God
2. Je man
3. Je kinderen
4. Je huis
5. Je geestelijke groei
6. Je bediening ( bv. in de gemeente)
7. Andere activiteiten

In het boek worden de prioriteiten allemaal beschreven en uitgediept. Het zou te ver voeren om dit allemaal op te schrijven maar ik denk dat jullie er jezelf wel iets bij kunnen voorstellen.

Wat vinden jullie van dit prioriteitenlijstje? Zou je hem zelf ook zo maken? Waarom (niet)?

Reacties

  1. Hm ja wel zo ongeveer. Familie is ook best belangrijk. En kinderen komen in praktijk vaak eerder dan man. God op de eerste plaats is wel het belangrijkst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wendy, ik heb het dagboekje ook en is iedere keer weer een opsteker. Ben het eens met de volgorde, ik werk ook nog 3 dagdelen per week, dus dat komt er ook nog bij. Ik krijg er echt energie van want heb best pittige meiden, maar ben er altijd als ze uit school komen. Het vereist wel grenzen bewaken, want in de zorg kun je de hele dag wel werken, maar dan zeg ik ook tegen mn leidinggevende dat mn gezin voorop komt;)en ik merk dat het voor mij goed is om een strak ritme te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mirjam, ken je ook het 'gewone' boek van Elizabeth George? Dit is nog veel uitgebreider dan het dagboekje. Een aanrader..

      Verwijderen
  3. Hoorde ooit van een man die een gebed tot God opzond in deze vorm:"Heer als ik niet maar van mijn lastige vrouw af was en kon scheiden, dat kon ik mij geheel toewijden aan Uw gemeente. God gaf als antwoord:"als jij niet voor je eigen bruid kan zorgen, behoef je het ook niet voor de mijne te doen."

    Mooi lijstje en voor de man staat dan op de tweede plaats zijn vrouw dacht ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Dat is waar denk ik! En ja, voor de mannen staat hun vrouw dan op de tweede plaats.

      Verwijderen
  4. Waarom staat geestelijke groei op plaats 5?
    Valt dat niet samen met 1.?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rita, eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Wanneer we Bijbellezen en bidden, groeien we natuurlijk ook in ons geloof. (bv. stille tijd). Wat hier (of eigenlijk in het boek) bedoeld wordt is bv. christelijke boeken lezen, Bijbelstudies volgen, studies voorbereiden,(Bloggen?). Dit kan zoveel tijd van je nemen dat je je man en kinderen min of meer verwaarloost. Hoewel het goede dingen zijn, is het toch goed om hier de juiste prioriteit aan te geven. Ik zeg het wel zo makkelijk maar dit is voor mij persoonlijk wel eens een worsteling.

      Verwijderen
  5. Grappig, daar dacht ik ook aan. Geestelijke groei op plaats vijf?
    Het leek mij toen ik er zo over nadacht, dat geestelijke groei met al die punten verweven is.
    Dat het eigenlijk geen punt apart is, of zoals Rita schrijft, dat het bovenaan staat.
    Om in al die punten je geestelijke groei voor ogen te houden.
    Lijkt me een heel interessant boek, ik ga het zeker lezen.
    Bedankt voor het delen Wendy, ook die film van je andere blog lijkt me heel interessant.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, als je het zo bekijkt heb je gelijk. Je groeit geestelijk ook van het opvoeden van de kinderen, in je huwelijk en in je bediening in de gemeente.
      Dus eigenlijk is het verweven in alles. Maar als je er echt 'gericht'voor gaat zitten, om bv. studie of zo te doen, zijn er denk ik andere dingen die een hogere prioriteit hebben.

      Verwijderen
    2. Fijn dat je dat nog even weer beantwoord, zo had ik het nog niet begrepen, dat daar mee bedoelt werd, om er ' gericht' voor te gaan zitten. Mooi dat je zo weer van elkaar wat leert. Want,ja, het kan erin sluipen, dat je heel "geestelijk" bezig bent, maar je kinderen schieten erbij in. Mooi stukje ook van Clint

      Dineke

      Verwijderen
  6. Ik krijg a.s. maandag het boek van Elizabeth George, en ik kijk er zo naar uit! Zeker na het lezen van dit stukje.
    De uitleg over geestelijke groei op plaats 5 is erg verhelderend, en ik ben het eens met het feit dat man en kinderen voor gaan op 'bijbelstudie'. Als je je kind wegstuurt omdat je zo geestelijk bezig bent... dan is er toch iets mis!
    Ben heel benieuwd hoe ze het uitwerkt in het boek "Een vrouw naar Gods hart".

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!