VRAAG VAN DE WEEK (7) Vreemd eigenlijk...

Ik heb even getwijfeld of ik onderstaand stukje zou plaatsen omdat het niet moet overkomen alsof ik het geschreven heb uit een stuk frustratie. Dit is zeker niet het geval. Mijn bedoeling ermee is aan te geven dat het moeilijk is om een goede benaming te geven voor het veelzijdige werk dat een Manager van het gezin allemaal doet.Wanneer je erin gaat verdiepen kom je allerlei benamingen tegen voor het beroep van 'Manager van het gezin'. Omdat in heel veel artikelen en berichten alle benamingen door elkaar gebruikt worden, zal ik ze allemaal blijven gebruiken op dit weblog omdat de meeste mensen wel weten wat ermee bedoeld wordt. Toch blijft het iets om over na te denken.

Lees onderstaand bericht maar met een knipoog ;)

Zo wordt er gesproken over:

HUISVROUW - Iedere vrouw is in feite een huisvrouw als zij in een huis woont. Iedere vrouw zal haar huis op één of andere manier schoonmaken e.d. Ook vrouwen zonder kinderen zijn 'huisvrouw'.

FULLTIME MOEDER -  Elke moeder is in principe fulltime moeder, waar je ook werkt of bent.

THUISBLIJFMOEDER - Dit wordt vaak gezegd over moeders die er voor kiezen bewust 'thuis' te zijn bij hun kinderen. Maar de tijd die zij echt thuis doorbrengen is vaak niet zo heel veel als gedacht wordt. Ze zijn druk met de kinderen die overal naar toe moeten (school, verenigingen, muziek e.d.) en daarnaast moeten er boodschappen gedaan worden, heeft ze vaak nevenactiviteiten op de (basis)school, heeft een bediening in de gemeente enz.

STAY AT HOME MOM - dit is eigenlijk dezelfde als hierboven alleen is dit de engelse benaming

GEZINSMANAGER - Deze term wordt vaak gebruikt i.p.v. 'Manager van het gezin'. Toch is een gezinsmanager wat anders. Dit is namelijk een professioneel beroep dat buitenshuis uitgevoerd wordt. Je kunt hiervoor worden opgeleid en hierna ben je in staat om gezinnen met problemen te helpen en te ondersteunen. Het gaat hierbij dus niet om je eigen kinderen maar om kinderen van een ander gezin.

GEEN BAAN - Dit is naar mijn mening nog wel de minst leuke benaming voor de bediening die je kunt hebben als  'Manager van het gezin'.  Regelmatig moet je bv. achter 'beroep' noodgedwongen 'GEEN' invullen omdat de mogelijkheden die bv. hierboven staan niet genoemd worden. ( Onlangs maakte ik om me er eens in te verdiepen, een profiel aan op LinkedIN. Hier is het bv. niet mogelijk om iets in de trant van 'Manager van het gezin' in te vullen als je aan wilt geven in welke 'branche' je werkzaam bent.)

NIET WERKENDE VROUW - Dit kan volgens mij alleen maar gezegd worden van mensen die ziek en/of oud zijn en fysiek niet (meer) in staat zijn om te werken.

NIET DEELNEMEN AAN DE ARBEIDSMARKT - Dit wordt wel vaak gezegd van 'Managers van het gezin'. Ik las hier pas een mooie uitspraak over: 'Op de schoot van vandaag zitten de politici van morgen'. Juist moeders die er voor kiezen om hun kinderen bij te staan in hun opleiding, stimuleren hun kinderen weer om actief te worden op de zogenaamde 'arbeidsmarkt'. Moeders zijn dan misschien niet altijd 'zichtbaar' aanwezig maar verzetten 'achter de schermen' zeker zoveel werk.


Ook zijn er enkele benamingen die aan vrouwen worden toegeschreven die ook nog elders werken maar die ook van toepassing zouden kunnen zijn op de 'Manager van het gezin'.

Enkele voorbeelden zijn:

CARRIÈREVROUW - Dit is een vrouw die carrière maakt in haar beroep, zich ontwikkelt en groeit in haar functie/beroep. Persoonlijk denk ik dat je juist als 'Manager van het gezin' enorm kan ontwikkelen op alle mogelijke terreinen. (zie ook dit bericht).

ZAKENVROUW - Ook dit wordt vaak gebruikt voor vrouwen die een eigen bedrijf hebben, carrière hebben gemaakt en zaken doen in van alles.  Er is zelfs een  'zakenvrouw van het jaar'! Dat  is een Nederlandse prijs waarmee een succesvolle vrouw wordt onderscheiden. De zakenvrouw van het jaar is een voorbeeld voor andere vrouwen die succes in het bedrijfsleven nastreven.
Volgens mij is er geen beroep waarin zoveel 'zaken' voorkomen als 'Manager van het gezin'.

WERKENDE MOEDERS -  Ik vind het motto 'Een niet werkende moeder bestaat niet' altijd een mooie uitspraak om erin te houden!


Ik ben benieuwd of jullie ook wel eens met al deze verschillende benamingen 'worstelen' en wat jullie bv. invullen achter jullie beroep als daar mondeling of schriftelijk naar gevraagd wordt ?


Reacties

  1. Eerlijk gezegd worstel ik niet echt met de benaming van mijn beroep. Ik vind het wel vaak minderwarig overkomen als je in moet vullen wat je werk is en alleen maar uit beroepen kunt kiezen en dan als laatste kun je nog aanvinken: niet werkzaam. Hoezo wordt een oppas dan wel betaald en de kinderopvang? Doen ze daar niet precies hetzelfde als ik thuis doe? (eigenlijk zelfs minder)Maar goed, ik ben dankbaar dat ik thuis kan zijn en daar m'n werkplek heb. Ik vul dus nooit in dat ik niet werkzaam ben, maar dan b.v. werkzaam anders, of werkzaam als moeder.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eigenlijk nooit over de naam na gedacht. Thuisblijfmoeder vind ik mooi klinken. Maar ik ben een wahm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik vul tegenwoordig manager van het gezin in hoor! Dat ik geen baan buitenshuis heb betekent absoluut niet dat je niet werkt, helemaal mee eens Wendy.
    Heb trouwens nog nooit gehoord dat ik dat niet mag invullen. Als mijn man zijn beroep invult weten ze nog niet wat hij doet, het bestaat uit een afkorting van 3 letters en dan 'officer'. Dus is het nodig om je beroep in te vullen als de ander niet eens weet wat het inhoudt, en ik zou 'geen beroep' hebben... dan is mijn beroep tenminste duidelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Engelstalige landen wordt het ook wel 'homemaker' genoemd. Een mooiere naam ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen!

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!