VRAAG VAN DE WEEK (8) Wat zou jij doen?

Wanneer je nog volop in de kinderen zit en misschien zelfs nog kinderen hebt die nog niet naar school gaan, ben je vaak zo intens met hen bezig, dat je nog niet echt nadenkt over hoe je leven er over een aantal jaren zal uitzien.

Je past je indeling van je dag vaak aan aan de school- en slaaptijden van de kids en het huishoudelijk werk doe je hier vaak tussendoor. Persoonlijk probeer ik  ook allerlei andere bezigheden zoveel mogelijk te plannen als de kinderen op school zitten. Zoals het schrijven van dit berichtje :)
De jongste zit nu in de brugklas en heeft mij nog een aantal jaren hard nodig. Hij vindt het geweldig dat ik thuis ben als hij thuiskomt en dat hij zijn verhaal kwijt kan. Soms zijn het maar korte momentjes omdat het huiswerk alweer wacht, maar hij geniet ervan. Een half uurtje later komt de volgende uit school en vindt het wederom heerlijk dat hij of zij even de aandacht krijgt. Kortom, de komende jaren wil ik er echt nog voor hen zijn en ben ik (nog) niet van plan om een betaalde baan te gaan zoeken naast het 'Managen van het gezin'. De vraag is of ik dit überhaupt wel wil of dat ik mij meer wil inzetten als vrijwilliger tegen die tijd.

Toch kan ik me voorstellen dat jullie in een andere levensfase zitten en al wel eens nadenken over deze vraag.

De vraag van deze keer is dan ook: Wil jij ooit wél weer aan een betaalde baan beginnen? Zo ja, zou  je je oude werk dan weer willen oppakken dat je deed voordat je kinderen kreeg of zou je iets anders gaan doen? Denken jullie wel eens aan omscholen ? Of zijn er onder jullie die juist weer alle tijd voor de kleinkinderen willen hebben en hier misschien op (willen gaan) passen en helemaal niet weer aan een betaalde baan willen beginnen? Misschien wil je meer vrijwilligerswerk gaan doen ?


Het is meer dan één vraag geworden zie ik wel maar ik ben heel benieuwd of jullie hierover nadenken...

Reacties

  1. Ik heb 5 kinderen (19,16,13,13 en 8 jaar)en toen de jongste naar school was ben ik gaan werken als huishoudelijke hulp bij (meestal) oude(re) mensen en dat gaat precies in de tijd dat ze op school zitten, dat betekent dat ik 2 a 3 ochtenden, even nadat mijn jongste naar school gaat, ik ook wegga en dat ik even voordat hij thuiskomt al thuisben, prima oplossing.
    Ik heb ook wel eens gedacht om nog eens te gaan leren maar ik heb zelf het idee dat de kinderen me nu nog meer nodig hebben dan toen ze nog klein waren! Ik hoop dit werk nog lang te mogen doen, je hebt een extraatje en niemand die er "last" van heeft, ik heb er voor gekozen dat ik dan wel minder uitdaging heb in mijn werk maar er staat tegenover dat het hier in huis goed loopt en ik thuis ben als de kinderen ook thuis zijn. Groeten Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste ervaar ik precies zo Yvonne. De kinderen vinden dat zelf ook zo fijn.

      Verwijderen
  2. Ik werk inmiddels vanuit huis als de kinderen op school zijn, en dat wil ik blijven doen. Hoogstens meer uren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn kinderen zijn: 20, 19, 17, 13, 11, 8. Ik ben niet van plan om werk buitenshuis te doen. Maar mijn schrijfwerk uitbreiden en nog meer werken aan nieuwe boeken zou ik erg leuk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd weer leuk om te lezen dat je ook zo gek bent op schrijven. Ik ben benieuwd naar je nieuwe boeken..

      Verwijderen
  4. Mijn kinderen ( 5 jongens en 4 meiden) zijn nu in de leeftijd dat de oudste 15 is en de jongste 9 mnd. Zelf ben ik 40 dus tegen de tijd dat ze allemaal het huis uit zijn ben ik waarschijnlijk al te oud om nog echt weer aan de slag te gaan en misschien al wel oma..ha,ha,ha..
    Buiten dat om denk ik niet dat ik echt weer aan het werk zou willen of het zou zo moeten kunnen, dat je het echt alleen maar op een ochtend onder schooltijd zou kunnen doen. Maar met zo'n gevarieerd gezelschap thuis is dat ook niet echt handig, want dan is er iemand een uur eerder vrij, een halve ochtend vrij, ziek etc..Verder sluit ik me aan bij Yvonne, die zegt dat de kinderen haar nu nog wel meer nodig hebben dan toen ze klein waren en net als jezelf zegt: Ze moeten hun verhaal kwijt kunnen, weten dat er iemand voor ze is die echt tijd en aandacht voor hen heeft. Ze hebben je echt nog hard nodig die "pubers".
    Dat is op zich voor mij een uitdaging om een goede moeder te kunnen zijn voor al mijn kinderen, voor elke leeftijd is dat weer op een voor hen specifieke manier.
    Om me daarin te oefenen ben ik voorlopig nog wel onder de pannen :)

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Dineke als de jongste 9 maanden is, blijft het misschien alleen nog maar bij 'dromen'. Geweldig om te lezen dat het voor jou een uitdaging is om een goede moeder te kunnen zijn.

      Verwijderen
  5. ik ben altijd een werkende vrouw/moeder geweest.Ik denk dat je gewoon lekker zelf moet doen wat bij je past( en zo je de keuze hebt, niet iedereen kan werrk vinden en niet iedereen heeft de financiele vrijheid thuis te gaan moederen om maar eens een knuppel op te gooien :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je met de 'knuppel' gooit, dat mag hoor :) Zo kunnen we leren van elkaar! Ik ben het met je eens dat iedere moeder moet kunnen kiezen wat het beste bij haar past. Het is alleen wel jammer dat de keuze om fulltime 'Manager van het gezin' te zijn steeds moeilijker wordt en dat het soms financieel steeds moeilijker wordt (gemaakt)terwijl veel moeders het wel zouden willen maar het dus gewoon niet meer 'kunnen'.

      Verwijderen
  6. Ik sluit me aan bij anderen, ik denk dat kinderen je misschien nog wel harder nodig hebben als ze naar de basisschool gaan.
    Voorheen dacht ik dat ik weer wilde gaan werken als m'n dochter naar de basisschool zou gaan maar hoe dichterbij dat moment komt hoe minder behoefte ik (en het gezin) daaraan heeft.
    In de toekomt hoop ik een webwinkel te gaan starten en hopelijk kan ik daar nog meer tijd insteken als dochterlief naar de basisschool gaat.

    Overigens ben ik misschien een beetje een vreemde eend in de bijt, ik ben namelijk een mama van 28 jaar met 1 kind. En toch hebben we er bewust voor gekozen dat ik 'manager van het gezin' zou worden, iets dat ik niet vaak om mee heen zie bij leeftijdsgenoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je reageert, en ook al heb je dan 'maar' één kind, ook die heeft je hard nodig denk ik. Ik heb bewondering voor je dat je toch deze keuze hebt gemaakt.
      Ik ben benieuwd naar je toekomstplan. Heb je al enig idee wat voor soort webwinkel het wordt?

      Verwijderen
  7. Misschien... als de jongste ook studeert (duurt nog 6 jaar) en me écht niet meer nodig heeft behalve voor een bord eten, schone kleren, een bed en af en toe een praatje (het schijnt echt zo te gaan, soms zien moeders hun kinderen nauwelijks meer ook al wonen ze thuis) dat ik dan weer mijn oude beroep op me neem.
    Wel in een afgeslankte vorm, ik wil niet meer in de stress terechtkomen waarin ik zat tussen mijn 19e en 25e. Dat ligt voornamelijk aan de werkplek, ik werkte toen in een achterbuurt in Rotterdam met veel junks (bedreigingen) en veel ellende.
    Dat zou ik niet meer aankunnen.
    Maar ik moet het nog zien. Als mijn lichaam het niet verder laat afweten dan dat het nu al doet zou het kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Altanta voor je reactie. Het is best moeilijk om zover vooruit te kijken, dat merk ik zelf ook. Toch is het goed om er zo nu en dan eens over na te denken.
      Dank je ook voor al je andere reacties op de andere berichtjes!

      Verwijderen
  8. Ik hoop dat het niet meer nodig is om buitenshuis, een betaalde baan te zoeken, in de toekomst.
    Als je wilt is er altijd wel wat te doen...in je eigen huis, bij een ander, er zijn voor je gezin en anderen...enz.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!