zaterdag 5 mei 2012

Gestopt met werken

In de Eva van deze maand stond een verhaal dat mij erg aansprak. Lees mee welke keuze Liset Klop (25) gemaakt heeft. Ze is getrouwd met Johan en samen hebben ze een dochtertje:

"Als secretaresse bij de medische dienst van een gevangenis had ik een heel leuke functie. Ik genoot van mijn werk, maar ik wist dat als ik een kindje mocht krijgen, ik zou stoppen met werken. Mijn moeder is hierin mijn voorbeeld. Zij was vroeger altijd thuis. Dat voelde als een veilig basis. Maar toen ik nog niet zwanger was, dacht ik nog niet over de financiële gevolgen na. We hadden ons huis bijvoorbeeld op meer dan één salaris gekocht. 
We hadden het heel goed en leefden echt vanuit 'lang leve de lol'. Als er een salaris zou wegvallen, zou dat een volledige omschakeling worden. Toch hebben we in mijn zwangerschap na veel wikken en wegen besloten dat ik thuis voor onze dochter Rhodé zou blijven zorgen. Ik ontdekte dat we zo ruim leefden dat ik op bijna alles wel kan bezuinigen. Zo heb ik planten gekocht, om niet meer wekelijks verse bloemen te hoeven kopen. Dit jaar gaan we niet drie, maar één keer op vakantie. Samen met vrienden om extra kosten te besparen.
Een paar maanden geleden heb ik een baan aangeboden gekregen. Heel even heb ik het overwogen. Ik vind mijn werk heel leuk en iets meer geld kunnen besteden zou handig zijn. Maar nee, uiteindelijk heb ik ervoor bedankt. Ik sta volledig achter onze keuze. Soms is het lastig, maar ik geniet er enorm van om voor onze dochter te zorgen. We voelen ons door God gezegend dat we deze beslissing konden nemen". 


6 opmerkingen:

  1. nou prachtig toch zo keuze!!
    je geeft je kinderen een onzicht baar groot kado mee voor later...een moeder die er altijd was als ik haar nodig had tja daar kan geen baan tegen op..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, ik herken dat wel , toen ik ging stoppen toen onze oudste werd geboren viel er ook in een keer een heel salaris weg, en ik zat best even te rekenen. Maar we zijn nooit beschaamd. Ik kreeg zoveel kleding dat ik het zelfs weer weg kon geven en Jan kreeg op het moment van bevalling een salarisverhoging en af en toe stopte mn schoonmoeder ons wat toe. We voelden ons echt gezegend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dezelfde keuze als ons hebben gemaakt. Ik geniet dagelijks van thuis zijn voor mijn kind. En mijn zoon vind het ook een fijn idee dat ik er gewoon altijd voor hem ben. Als er wat gebeurt op school ofzo je kan er gewoon meteen op inspringen, dat vind ik goud waard. Groeten, Babette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms gaat het anders; ik had altijd de droom 100 procent voor mijn kinderen thuis te willen zijn, ik wilde graag stoppen met werken. toen mijn oudste werd geboren ben ik in 1e instantie parttime blijven werken, we hadden mijn vaste baan nodig omdat mijn man op zoek was naar een nieuwe baan. hij was in de ziektewet geraakt door een ernstige ziekte en ik moest wel blijven werken. nog steeds ben ik degene met een baan omdat blijkbaar werk krijgen erg moeizaam gaat met een groot gat in je cv. ik ben er van overtuigd dat het goed is zo, het geeft niet, (vlak nadat ik mijn man leerde kennen heb ik heel sterk het gevoel gehad dat God mij zei dat ik (tijdelijk) financieel voor mijn man moet gaan zorgen (en zo is het nu dus ook). ik werk parttime, en vind het schakelen soms erg lastig. ook het loslaten van de zorg over mijn kinderen vind ik moeilijk. Ik wil maar zeggen dat je soms als werkende moeder zijnde niet kúnt stoppen met werken. we wonen helemaal niet in een duur huis, we kunnen niet eens een huis kopen, dus daar ligt het niet aan. sjonge Wendy, het is een heel verhaal geworden, maar ik moest het even van t hart, omdat ik merk dat men daar weinig bij stil staat. Soms héb je geen keuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je voor de uitgebreide reactie Tineke. Ik begrijp je heel goed hoor, niet iedereen kán deze keuze maken ook al zou je het willen. Het stukje was meer bedoeld om degene die deze keuze wel konden maken te bemoedigen. Bij bepaalde moeders blijkt het toch te kunnen als ze bepaalde financiële keuzes maken ( zie de voorbeelden hierboven) het is goed om daar eens naar te kijken. Ik weet dat dat bij jou niet het geval is maar misschien geldt het voor andere moeders wel.
    Het is wel goed dat we er nog eens extra bij stil staan dat niet iedereen deze keuze kan maken, daar heb je helemaal gelijk in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook wij hebben deze keuze gemaakt. Na de geboorte van ons 1e kind ben ik thuisgebleven. Moeilijk soms, want als het wat minder gaat gaat men er toch vanuit dat je dan maar weer aan de slag gaat. Het is echt een keus om dan een vakantie te laten schieten of soberder te leven. Niet alles kan zomaar vanzelfsprekend, maar daardoor ga je wel bewuster leven en meer genieten van extra's vind ik. Nu was het moment daar dat ik er niet meer omheen kon en helaas toch weer aan het werk moest gaan. Heb nu iets gevonden waar ik onder schooltijd aan de slag kan. Niet onze keuze, en ik hoop dat het tijdelijk is. Onze kinderen vinden het erg fijn als er altijd, of in ieder geval zoveel mogelijk, iemand thuis is.
    Het is een groot goed als dat mogelijk is!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis