VRAAG VAN DE WEEK (15) Wie geef je prioriteit?

Misschien kennen jullie het boek 'De kracht van een biddende vrouw' van Stormie Omartian. Als je het nog niet kent, is het echt een aanrader. Er staan 30 gebeden in over allerlei onderwerpen die je kunt bidden voor je man. Vandaag las ik Hoofdstuk 16 en dat ging over 'Zijn prioriteiten'.
Graag wil ik een stukje delen met jullie hieruit:

" Mannen hebben allemaal verschillende ideeën over wat hun prioriteiten behoren te zijn. Maar elke vrouw vindt dat zij bovenaan het lijstje van haar man hoort te staan - vlak onder God. Ik heb echter ontdekt dat, als een vrouw die plaats wil innemen op het prioriteitenlijstje van haar man, zij hem dezelfde plaats moet geven in haar eigen leven. Met andere woorden, als je wilt dat je man jou de voorrang geeft boven zijn werk, kinderen, vrienden en activiteiten, moet jij hetzelfde voor hem doen. Als God en jouw partner geen duidelijke voorkeurspositie hebben in jouw leven, zal je man ook minder geneigd zijn jou die positie te geven.
Ik weet heel goed dat het een strijd kan zijn om de juiste prioriteiten te stellen, zeker als er kleintjes in beeld zijn. Kinderen hebben verzorging nodig en daarmee kun je niet wachten tot het je uitkomt, terwijl je man en volwassene is die hopelijk voor zichzelf kan zorgen. Maar ook als er geen kinderen zijn, kun je gemakkelijk in beslag genomen worden door je werk, huishouden, vrienden, hobby's en andere activiteiten. Als je veel dingen hebt die je tijd en aandacht vragen, zal je man bijna vanzelf dalen op je lijstje - of zal hij in elk geval dat gevoel hebben.
Gelukkig hebben prioriteiten niet altijd te maken met de hoeveelheid tijd die we eraan besteden, anders zou God automatisch op de tweede plek terechtkomen bij mensen met een veertigurige werkweek, tenzij ze ook acht uur per dag zouden bidden. Een vrouw kan onmogelijk evenveel tijd aan haar man besteden als aan een jong kind, zonder het kind te verwaarlozen. Het gaat bij je man niet zozeer om de hoeveelheid tijd die je voor hem uittrekt als wel om het feit DAT je de tijd neemt om hem te laten merken dat hij een van je prioriteiten is.
Alleen al door hem 's morgens allereerst te begroeten met een glimlach en een knuffel kun je hem het gevoel geven dat hij belangrijk voor je is. Je zou ook kunnen vragen: 'Is er iets wat ik vandaag voor je kan doen?'. Verder kun je hem vertellen dat je voor hem bidt en vragen of hij een specifiek gebedspunt heeft. Als je tussen de bedrijven door zo nu en dan je volle aandacht aan hem besteedt, geeft dat hem de geruststelling dat hij nog steeds bovenaan op je prioriteitenlijstje staat."


De vraag is: vind jij het moeilijk om je man bovenaan je prioriteitenlijstje te zetten? Vinden jullie het niet moeilijk om je man net zoveel aandacht te geven als je kinderen? (Zeker als je een gezin hebt met veel kinderen, en veel van jullie hebben dat).
Plannen jullie wel eens speciale momenten samen om iets te doen samen? 

Reacties

  1. Mooi onderwerp! Ik denk dat veel vrouwen niet beseffen hoe belangrijk hun goedkeuring en waardering is voor hun man. Ik wordt door dit stukje wel even weer aangespoord om hier meer aan te werken, vooral in tijden van drukte heb ik de neiging me een beetje in mezelf op te sluiten. Bedankt!
    groetjes van Geke Mateman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat vind ik regelmatig best moeilijk om mijn man ook genoeg aandacht te geven. Dat komt echt door de kinderen.
    Net als je al aanhaalt, die kunnen vaak niet wachten omdat ze nog zo jong zijn enz.."leuk" is ook, ben je net in een gesprek ofzo, begint er eentje te huile, of wil je net naar bed gaan, wordt er iemand bang wakker, allemaal zulke dingen. Maar gelukkig heeft mijn man alle begrip en zegt hij weleens, wat je voor de kinderen doet doe je ook voor mij. Toch is het belangrijk dat je niet opgeslokt wordt door de drukte met kinderen en af en toe er even samen tussenuit kunt. Dat lukt ons gelukkig ook heel af en toe als we een goede oppas kunnen krijgen.
    We weten gelukkig van elkaar dat we elkaar bovenaan ons prioriteiten lijstje hebben. We hebben bijna elke dag wel de gelegenheid om ook even lekker met ons tweetjes te zijn ( al wordt dat wel laat met al grote kinderen). Leuke vraag Wendy die wordt mij ook vaak door moeders van school gesteld: hebben jullie wel tijd voor elkaar?

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi om te lezen Dineke dat jullie elkaar bovenaan het lijstje hebben staan. Het kost soms moeite maar het is die moeite zeker waard!

      Verwijderen
  3. Moeilijk ja. de kinderen hebben me nodig, mijn man redt zich wel, denk ik vaak. Maar is niet goed, weet ik. Wel lastig, vooral als iedereen thuis is en hij vnl zijn eigen gang gaat. maar ja, komt vast wel eens weer meer tijd voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig ben ik er de laatste jaren ook achter gekomen dat mijn man op nummer 1 moet staan (onder God).Toen de kinderen kleiner waren ben ik daar erg tekort geschoten. Het resultaat was er ook naar, ik voelde me (ook) niet geliefd! Toen ik erachter kwam dat ík degene was die moest beginnen met aandacht, tijd en liefde geven, geven, geven aan mijn man (en zonder iets terug te verlangen) duurde het niet lang of ik kreeg een overvloed van liefde, aandacht, positieve woorden terug. Ook weekendjes weg met z'n tweeën hebben ons heel erg goed gedaan.
    Nu de kinderen wat groter worden is het inderdaad makkelijker. Maar dan nog moet je opletten en er bewust aan werken.
    Iedere ochtend voor we opstaan knuffelen we en praten we even, dat geeft al een goed begin van de dag.
    En wat denk je van een stralende lach, een zoen en een warm welkom als hij thuis komt? Laat die pannen maar even op het vuur staan, die paar seconden kunnen ze echt wel zonder je! Ik merk dat mijn man er naar uit kijkt om 's avonds thuis te komen en zo'n welkom te krijgen.
    Elizabeth George geeft ook hele goede tips in "Een vrouw naar Gods hart" als het gaat om je man liefhebben, eren en op de eerste plaats zetten. Dat heeft me er meer wakker voor gemaakt hoe belangrijk het is om hem op de eerste plaats te hebben en te houden.
    Bedankt voor deze aansporing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi om te lezen Atlanta. Je hebt het eigenlijk gewoon al in praktijk gebracht, ook die tips van Elizabeth! Bijzonder om te lezen. Als je kleinere kinderen hebt is het wel veel moeilijker maar wel belangrijk. Je hoort zo vaak dat de man en vrouw uit elkaar groeien en als de kinderen het huis uit zijn elkaar bijna niet meer kennen.
      Dank je ook weer voor jouw tips.

      Verwijderen
  5. De boekjes van Gary Chapman (5 talen van de liefde) hebben me veel geleerd.
    Die zijn ook heel praktisch, en als je het gaat doen zal je binnen een paar dagen effect merken (is mijn ervaring!)!
    En inderdaad, je moet er toch niet aan denken dat de kinderen (als ze jouw eerste prioriteit waren) uit huis gaan en je je man nauwelijks meer kent, en hij jou niet?
    Ik hoop dat we samen minstens 80 worden en nóg gelukkiger dan we nu al zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!