maandag 4 juni 2012

VRAAG VAN DE WEEK (17) Wat kook jij?

Eten koken is iets wat voor elke manager van het gezin (bijna) dagelijks terugkeert. Elke dag mogen we bedenken wat we ons (grote) gezin voor maaltijd aanbieden. Nu zijn we natuurlijk niet allemaal 'topkoks' en voor veel moeders is het soms best lastig om elke dag weer een gevarieerde maaltijd op tafel te toveren.

Vorige week kreeg ik van een blogleester hierover een vraag. Zij is manager van een groot gezin en vroeg zich af  hoe anderen de warme maaltijd voorbereiden.
Zelf vindt ze het nog steeds lastig om elke keer weer te verzinnen wat ze zal eten.
"Meestal staat er een keer rijst een keer pasta en een keer aardappelen op het menu", schrijft ze "maar  daarmee is de week nog niet om. Op zaterdag eten we vaak geen echte warme maaltijd en op zondag vaak soep."
Soms ziet ze van die lekkere recepten, maar die zijn dan niet zo goed te realiseren voor een groot gezin.

De vraag van deze week is: Hoe stel jij je maaltijden samen? Lukt het om elke dag weer gevarieerd te koken? Waar haal jij je recepten vandaan? Heb je tips voor het koken voor een groot gezin?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

7 opmerkingen:

  1. Op zondagavond of maandag morgen stel ik een het weekmenu op. Ik plan voorag voor elke week, gebruik daarvoor de blaadjes van de Hoogvliet of mijn kookboeken. ( heb er een heleboel ). De menu's schrijf ik op de planner, die op de koelkast hangt zodat iedereen weet wat er op tafel komt. Tips voor eten van groot gezin. Niet echt. Ze eten hier niet veel. Als ik echte aardappels heb ( gekookt ) heb ik voor zeven personen maar tien aardappels nodig. Dan blijft er nog over ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons eten ze ook heel slecht. Ik red het met die aardappels van Jedidja ook echt. We eten vooral aardappelen, meestal gewoon met groente en vlees, soms vanuit de oven. Twee keer per week eet ik makkelijker: rijst met een knorrpakket of zoiets. En echt, we hebben aan 1 pakket met ons zessen genoeg. Zondags eten we soep met vlees en ijs. Ook makkelijk dus. Veel kooktips heb ik dus niet: het is echt geen hobby meer en super ondankbaar werk. Slecht he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik haal veel recepten van Smulweb.nl, uit het tijdschrift Boodschappen of de Allerhande. Als een recept erg wordt gewaardeerd in ons gezin (7 pers.) dan bewaar ik het en pas ik het evt. aan aan onze hoeveelheden (ze eten lekker bij ons gelukkig).
    1x per week stel ik het menu samen voor de komende week. Zondag eten we patat met vlees en groente, maandag een rijst of pasta gerecht, dinsdag t/m vrijdag aardappels, groente en vlees of vis, zaterdag een rijst of pasta gerecht of een ovenschotel zoals lasagne of iets met aardappels. Door mijn verzameling recepten kan ik aardig variëren. Overigens hoeft variëren helemaal niet moeilijk te zijn. De ene keer eten we sla met feta en tomaat, de andere keer sla met olijfolie, kruiden (zakje van Duyvis) en croutons, dan weer eens sla met stukjes ei en komkommer en slasaus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb niet echt een groot gezin, maar wel weinig energie. Dat maakt dat ik ook selectief moet zijn in wat ik maak.
    Ik maak bijna nooit van tevoren een planning, maar kijk wat er in de aanbieding is en koop dat. Vervolgens kijk ik in de loop van de middag wat er in de koelkast ligt en bedenk ik wat daarbij past.
    Ik kijk altijd de gratis bladen (Allerhande, van de C1000 en Jumbo) door op lekkere maar ook haalbare recepten, en plak die in een schrift.
    Ik selecteer op groentes en vlees wat ik regelmatig in huis heb, want speciaal voor een recept naar de winkel gaan doe ik bijna nooit. Meestal ben je dan een stuk duurder uit namelijk...
    Verder heb ik altijd dingen in de diepvries: spinazie, rode kool, aardappelkroketjes/driehoekjes (van de Lidl), hamburgers, vis, patat e.d. zodat ik in nood en bij héél weinig energie altijd nog zoiets kan maken. Spinazie in de magnetron, rijst koken en een hamburger bakken, dat wordt volgens mijn kinderen juist een supermaaltijd!!
    Als ik naar de markt ben geweest en ik heb veel verse groenten gekocht, schrijf ik het wel op de weekplanner, zodat alles aan de beurt komt en ik niets weg hoef te gooien omdat het verpieterd is.
    Het blijft een klus hoor, iedere dag een goede, verse maaltijd maken. Hoe mijn moeder dat vroeger deed in ons huishouden van 10 man weet ik ook niet, zij plande nooit ook maar iets...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag heeft Marjolein ook iets gedeeld op haar weblog over maaltijden voorbereiden.
    Het is de moeite waard om even te kijken op: http://god-en-gezin.blogspot.nl/2012/06/een-menuplan-voor-twee-weken-incl.html?showComment=1338905932217#c8831651195360942997

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals een aantal van jullie ook doet, plan ik ook altijd de maaltijden. Eén keer in de week ga ik er voor zitten en plan wat we de week erop zullen eten. Hiervoor heb ik ooit eens een handige lijst gemaakt. Alle maaltijden die we regelmatig eten, staan hierop en ik ga gewoon de hele lijst af om er weer een gevarieerde week van te maken. Sommige dagen zijn gewoon standaard. Als er bv. op een avond door een aantal gezinsleden gesport wordt, probeer ik iets met wat meer koolhydraten te maken zoals macaroni of spaghetti.(Hierin zij ook veel variaties mogelijk). Op vrijdag eten we hier zelfgebakken patat (soms met sla)en op zaterdag brood met soep. De andere dagen plan ik ook altijd een keer iets met rijst en een keer iets met aardappels. Op zondag maken we het altijd iets luxer en eten we ook altijd een lekker toetje erbij. Sinds een paar weken probeer ik één keer in de twee weken een nieuw recept uit. Ik kijk daarvoor ook op Smulweb, in de Allerhande/Boodschappen of op het nieuwe weblog van mijn zus: www.dekeukenvanmartine.blogspot.com. Ook staan er diverse kookboeken in mijn kast waarvan ik nog niet de helft gemaakt heb.
    Wij hebben vier kinderen, waarvan er een paar echt veel eten. Ik kook daarom altijd voor 8 personen. Als ik een recept zie dat hiervoor niet geschikt is, pas ik de hoeveelheden gewoon aan. Wat over is gaat in de vriezer en af en toe hebben we een 'restjes' dag. Ieder kiest dan vaak weer uit wat hij of zij het lekkerst vindt. Het gebeurt ook heel regelmatig dat er iemand na moet eten omdat hij/zij niet op tijd thuis was voor het eten. Meestal wordt dan nog wat opgewarmd maar het tosti-apparaat wordt de laatste tijd nogal eens gebruikt (en ik loop er dan achteraan met de komkommer en tomaat want ja, de aanbevolen hoeveelheid groente wordt anders natuurlijk niet gehaald! haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk wat er nog in de kasten ligt (1), wat er in de aanbieding is (2) en waar ik zin in heb (3). Dan ga ik wat ingrediënten googelen. Zo kom ik op nieuwe recepten met de ingrediënten.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis