woensdag 27 juni 2012

VRAAG VAN DE WEEK (19) 'Wie z'n dag is het?'

Taalkundig gezien is de vraag in de titel van dit bericht misschien niet helemaal goed geformuleerd, maar deze vraag heb ik de afgelopen jaren talloze keren gehoord.
In het kort zal ik vertellen wat ermee wordt bedoeld.

Toen onze kinderen zo oud werden dat ze mee konden helpen met klusjes en allerlei dingen in het huishouden, was het soms moeilijk om te bedenken en te verdelen wie wat wanneer moest doen. Sommige dingen wilde ieder kind wel doen, andere dingen bleven natuurlijk liggen omdat ze niet zo leuk waren.
Van mensen uit onze gemeente hebben we ooit eens gehoord dat het bij hen thuis zo ging dat het 'iemands dag' was. Als het 'je dag' is moest je een heleboel dingen, maar... het had ook veel voordelen. Zowel de lasten als de lusten dus. Het idee sprak ons erg aan en we hebben het vele jaren zo gedaan in ons gezin.

Zo moet je bijvoorbeeld de tafel dekken, helpen afruimen en samen met mij afwassen en eventueel koffie zetten maar je mag na de warme maaltijd ook het toetje opeten dat over is van de vorige dag of voorin de auto zitten als het 'je dag' is. Het heeft dus ook vele voordelen en voorkomt een hoop geharrewar in het gezin.
Je kunt dit natuurlijk net zo ver uitbreiden als je wilt met bv. helpen koken, de telefoon laten opnemen, de hond eten geven, de post halen, geld in de collectebus doen als er aangebeld werd enz. Dit zal afhankelijk zijn van de leeftijd van de kinderen en van wat ze al kunnen.
Omdat we vier kinderen hebben was het dus één keer in de vier dagen 'je dag' daarna was je er weer een paar dagen af. Hoe meer kinderen je hebt, hoe gunstiger dit dus voor ze is ;)

Nu de kinderen ouder zijn werkt het een tijdje al niet meer zo. Een aantal kinderen zijn op bepaalde dagen laat thuis, hebben veel huiswerk, gaan sporten of eropuit. Lastig dus om nog steeds vast te houden aan 'je dag'. Ze zijn er soms eenvoudigweg niet.
Het gevolg ervan was dat ik als 'manager van het gezin' samen met mijn man de meeste dingen alleen deed en de kinderen weinig meer hoefde te helpen. Sinds enkele weken hebben we een nieuwe manier bedacht voor de kinderen om toch weer wat behulpzamer te zijn in huis.
Aan het begin van de week print ik een rooster uit waar iedereen haar/zijn naam een aantal keren op moet invullen. Afhankelijk van de lesroosters vullen ze dit tot nu toe trouw in. Soms zijn er kinderen overdag vrij zodat ze ook wel eens kunnen helpen. Ook zeker nu voor sommige kinderen hier in huis de vakantie al is begonnen, hebben ze wat meer tijd om wat te doen.
Wat we als gezin in de vakantieperiode ook vaak doen is dat we dan, in tweetallen, koken. Degenen die de maaltijd klaarmaken mogen dan ook ( binnen bepaalde grensen) bepalen wat er gegeten wordt. Ze mogen dan ook samen de boodschappen doen hiervoor. Mijn man en ik doen ook mee in het schema en tot nu toe is het altijd een waar feest gebleken en hebben we heerlijk en gevarieerd  gegeten.


De vraag van deze week is: helpen jouw kinderen ook mee in huis met klusjes/karweitjes? Hoe regel je dat, heb je ook een soort schema? Heb je nog tips voor andere gezinnen? 

10 opmerkingen:

  1. Ik heb een enig kind van 8. Hij hoeft alleen iets te doen als hij er zin in heeft en af toe ruimen we samen zijn kamer op. Vaak neemt hij me de stofzuiger uit handen en dat kan hij best goed of helpt mee de vaatwasser inruimen.
    Ik ben al blij als ie zijn eigen spullen op de juiste plek legt, zijn jas ophangt en zijn schoenen bij de deur zet verder.
    De telefoon neemt hij uit zichzelf op. Hij mag van mij de deur niet open maken. Kan ook niet, hij krijgt het niet open zelf.
    Ik doe het overige huishoudelijk werk allemaal als hij naar school is en mijn man naar het werk. Ik doe het liever zelf allemaal.
    Maar met één kind is dat allemaal prima te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen, ook dat het zo feestelijk werkt.
    Wij hebben thuis ook een lijstje met werkjes zoals tafel dekken, afwasmachine uitpakken enz.. Elke dag mag iemand dat doen, die achter dat werkje staat. Zo moet b.v. Iemand elke maandag de tafel dekken en een ander de dinsdag. Zaterdag is algemene help dag. Dan doet iedereen wat hem/ haar opgdragen wordt. Het werkt hier ook heel goed. Het voordeel vind ik, dat ze leren meehelpen en ook bepaalde vaardigheden leren. Eerlijk gezegd doe ik het soms ook liever zelf, dan gaat het wat vlotter of netter, maar ik laat het de kinderen doen

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in Dineke. Als je het zelf doet, gaat het vaak sneller en beter maar ja...dan leren ze het inderdaad nooit. Hoe vaker ze het zelf doen hoe handiger ze er in worden.

      Verwijderen
  3. Mijn zoontje van 6 probeer ik dingetjes bij te brengen als zelf speelgoed opruimen, zn bordje en glaasje op het aanrecht te zetten en zn was in de mand te doen dan ben ik al heel tevreden omdat ik weet als hij dit leert het later ook door zal geven aan evt. zijn kinderen. Ook vraagt hij zelf af en toe heel blijk of hij mag stoffen vind hij (nog) leuk.
    Hij mocht van me vorige week af drogen omdat hij het wilde en dat duuuurt heel lief bedoeld heel lang dus ik doe het ook liever zelf.

    Leuk blog!!
    Groetjes Famke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben geen 'jouw dag', maar 'jouw week'. Wij vonden dat makkelijker werken, dan iedere dag wisselen. Zo ruimt de één een week de vloeren leeg, de ander een week buiten al het speelgoed naar binnen, en de derde een week tafel afruimen en het inzetten van de vaatwasser. De volgende week wisselt dat. De jongste drie zijn nog te klein om daarin mee te draaien, maar dragen op hun manier wel hun steentje bij door één van de groteren te helpen. Heel herkenbaar dat bij het ouder worden van de kinderen het niet meer zo goed werkt. Ik ga die tip van zelf een lijst invullen zeker uitproberen!
    Wel vind ik de taken bij ons sterk afhankelijk van het kind. Bij de één hoef je er niet meer naar te kijken, bij de ander moet je het grootste deel zelf doen. Bij ons is dat niet zozeer afhankelijk van leeftijd als wel van inzet en inzicht. Dat maakt het soms lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik weet dat ik eigenlijk mijn kinderen zou moeten laten meehelpen, maar ik vind het heel moeilijk om dat ook echt in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld de vaatwasser inpakken: ik heb daar mijn eigen systeempje voor en ik vind het dan lastig dat de kinderen (of mijn man!) dat anders doen, waardoor er veel minder in kan. Alles gaat veel sneller en makkelijker als ik het zelf doe, dus ik vrees dat ik wel iets fout doe.. laatst heb ik dapper een corveelijstje gemaakt en dat hebben we volgens mij drie weken volgehouden, en daarna kwam de slop erin. Het is eigenlijk luiheid van mijn kant, ik weet het, maar het kost me gewoon te veel energie om er ook nog op toe te zien dat alle klusjes goed worden gedaan. Resultaat: ik doe alles in huis. Af en toe knaagt er enig schuldgevoel...

    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Geke, dat heb ik precies eender, ik vind dat ik alles beter kan en doe..."shame on me"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank jullie voor jullie reacties. De verleiding om dingen even snel en goed zelf te doen is erg groot, dat geef ik gelijk toe. Geduld is soms een schone zaak maar het valt niet altijd mee. Dank jullie voor de andere tips. Erg leuk om te lezen en weer van te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier zijn er al jaren dingen die de kinderen altijd doen. Tafel dekken en afruimen (bij de warme maaltijd) doen ze met z'n drieën. Dat komt dus dagelijks terug. Ook moeten ze hun vuile was dagelijks in de wasmanden doen (op kleur, zodat ik alleen op temp hoef te sorteren), hun vuilnisbakjes legen (1x per 2 weken! moet toch kunnen...), hun bed opmaken (wordt niet altijd gedaan hoor, maar ik zie het ook niet altijd!) en achter hun rug alles opruimen.
    Verder moeten ze 2 dagen in de week de schone vaat uitruimen. Inruimen doe ik het liefst zelf, want zelfs mijn man krijgt er minder in dan ik óf zet het zo neer dat het niet schoon wordt. Dat is dagelijks mijn taak (naast nog wat andere haha).
    Welke dag ze moeten uitruimen was tijdens het schooljaar afhankelijk van hun rooster, want 's morgens vóór 8 uur uitruimen bleek best lastig. Dus ruimden ze uit op de dagen dat ze het 2e begonnen, dat paste altijd in het rooster. Na de zomer maken we een nieuw rooster, maar 2 dagen per week blijft het! Op zondag doen mijn man of ik het.

    Verder vraag ik ze regelmatig om te helpen, bijvoorbeeld vuilniszak in de container doen, even naar de winkel voor een vergeten boodschap, brieven posten, maar ook eigen kamer opruimen, heggen knippen en auto wassen.

    Op zaterdag hebben we sinds een poosje extra taakjes. Ik ben zelf niet zo fit, en als alles op mij neer kwam hadden ze ook minder aan me wat betreft leuke dingen doen.
    Dus bedacht ik me dat zij, sterke jonge knullen, best wat mochten doen.
    Is ook leerzaam, de vrouwen van tegenwoordig werken allemaal en ik denk dat hun a.s. vrouw net zo is. Dus... als je een zoon opvoedt zonder ze iets te leren zal die vrouw daar niet blij mee zijn!

    Op zaterdag worden de trappen gezogen, ze maken allemaal een wastafel schoon en beneden wordt gezogen. Ook heb ik ze geleerd de wc schoon te maken, maar daar hebben ze zo'n verschrikkelijke hekel aan dat ik dat dan liever zelf doe, omdat het dan ook goed gebeurt. Maar ze kunnen het wel!

    Ben het met de andere moeders eens dat het soms moeilijk is om dingen aan je kinderen over te laten omdat het niet altijd goed of naar jouw wens gebeurt. Toch denk ik dat het heel goed is om het je kinderen te leren. Jong geleerd is oud gedaan!
    En dienen is het wezen van Jezus, je leert ze ook hun eigen wil even opzij zetten...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je uitgebreide antwoord Atlanta, leuk om te lezen hoe het in jouw gezin gaat.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis