VRAAG VAN DE WEEK (23): Huisvrouw is uitstervend beroep

Gisteren las ik een opvallend artikel.

'Vaardigheden als een knoop aanzetten, jam maken en kleding vermaken dreigen uit te sterven omdat vrouwen het te druk hebben om ze te leren'. Dit blijkt uit een Engels onderzoek.
'Steeds minder vrouwen weten hoe ze een cake moeten bakken of sokken moeten stoppen, klusjes waar hun moeders en oma’s hun hand niet voor omdraaiden'. Dit onderzoek is gedaan onder duizend Britse moeders.
'Het blijkt dat 90 procent van de vrouwen geen idee heeft hoe ze een overhemd moeten stijven en 75 procent kan geen jus maken. De helft geeft toe dat ze geen cake kunnen bakken.
Ook bloemschikken, gordijnen naaien, jam maken, brood bakken of een carnavalspak voor de kinderen in elkaar zetten blijken de meeste vrouwen niet meer te kunnen', zo meldt een bekende krant.

'Het overgrote deel van de vrouwen vraagt regelmatig hun moeder om hulp bij huishoudelijke klussen. Zo zegt veertig procent van de vrouwen regelmatig haar moeder te bellen tijdens het koken, vooral als ze een traditioneel gerecht als een stoofschotel maakt.
Een derde van de vrouwen vindt het vervelend dat ze de traditionele huishoudelijke vaardigheden niet onder de knie hebben. Twintig procent van de vrouwen kan het niks schelen en 21 procent heeft er het geduld niet voor. Tweederde wil hun huishoudelijke vaardigheden doorgeven aan hun kinderen, maar twintig procent vindt dat de meeste vaardigheden overbodig geworden zijn.

De vraag van deze week is: Wat vind jij van dit onderzoek? Welke vaardigheden bezit jij (nog) niet en zou je misschien nog wel willen leren? Op welke manier geef je ze door aan je kinderen?

Reacties

  1. Dit is het derde blogje dat ik over dit onderwerp lees... Blijkbaar heeft het indruk gemaakt.
    Ik geloof dat ik best aardig wat taken onder de knie heb maar ik stel me altijd open voor nieuwe dingen. Tijdgebrek is de reden dat er niet altijd van komt. Dat doorgeven gaat een beetje vanzelf, maar sommige dingen worden niet opgepakt. Zal wel te maken hebben met de prioriteiten die ze hebben...
    Vind trouwens dat het takenpakket van de huisvrouw in artikel wel smal benoemd wordt, mijn taak bevat véél meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste vind ik ook Jolanda. Het is wel heel beperkt gehouden.

      Verwijderen
  2. Mijn oma is een groot voorbeeld voor mij, ze is nog jong (66), maar ik probeer heel veel van haar te leren mbt koken, bewaren, etc. Van mijn moeder heb ik leren naaien. Onder toeziend oog heb ik heel wat barbie en poppenkleertjes genaaid. En heb er erg veel van geleerd. Toen ik 11 werd hebben we met mijn verjaardag een "praktisch" kinderfeestje gegeven. We gingen allemaal zelf een washandje naaien, een raam zemen, eten maken, koekjes en cakejes bakken, en een bosje bloemen schikken. Uiteraard mochten de gemaakte dingen mee naar huis genomen worden. Veel meisjes hadden zulke dingen nog nooit thuis gedaan, en vonden het een geweldig feestje. En met de reünie die we vorig jaar winter gehouden hebben waren er een paar meiden die er over begonnen, en zeiden dat ze dat echt het leukste feestje vonden die ze in die tijd gehad hebben. Echt grappig om te horen!! De meeste zeiden ook dat ze sinds die tijd thuis ook weleens gingen bakken en sommigen ook naaien (bij oma vaak). Echt leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt leuk zeg. Zo eenvoudig en toch zo leuk om te doen.

      Verwijderen
  3. Grappig. Ik ben huismanager+fulltime werkend. En ik kan jus maken (vind ik best goed voor een vegetarier). En ramen lappen zonder glasreiniger (met een zeem dus). En een cake bakken (niet zo moeilijk met kookboek), jam heb ik ook gedaan. Mijn laatste zelfgemaakte blouse dateert van mijn studietijd, dus die moet ik gaan uitleggen, heb ik ontdekt :-(. Gaat lukken.
    Maar ik vind huismanagen (en moederschap) dan ook een vak, al doe ik dat dan parttime. Dus ik lees af en toe wat. En ik hou van dingen maken, of het nu een ketting op maat maken is, of een broek op maat maken, de afvoer ontstoppen, of vlekken schoonmaken, een cake in elkaar zetten of een veranda. Ik voel me gewoon tevreden als ik weer een stukje van "mijn huis" heb gerealiseerd. Dat is een betere betaling dan mijn baas me meestal kan bieden (al zijn die euro's wel handig af en toe)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knoop aanzetten lukt me nog en een cake bakken ook wel maar klusjes als sokken stoppen dat is misschien voor de generatie van voor mij bedoelt tegenwoordig koop je gewoon nieuw als er gaten vallen in sokken ik zou niet weten hoe dit moet... een heleboel wordt de huisvrouw ook wel gemakkelijker gemaakt alles gaat bijna automatisch je hoeft bijna niets meer te kunnen ...ja we worden dommer gemaakt. Het is wel dat ik mn oma wel eens om de goede oude jaren 50 tips vraag voor het huishouden. Leuk onderzoek trouwens :)
    Groetjes Famke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'k Geloof dat ik erg ouderwets ben al ben ik pas begin 40...
    Alle vaardigheden heb ik wel onder de knie, behalve het sokken stoppen. Dat heb ik ooooooit nog wel geleerd van mijn moeder, maar toen ik aan de sokken van mijn man wilde beginnen lachte hij me uit en zei dat hij het jammer van mijn tijd vond.
    Vroeger... met zelfgebreide sokken kon je je voorstellen dat die gestopt werden.
    Maar die katoenen dingen van tegenwoordig, die zijn er op gemaakt om tig keer mee te gaan en dan als schoenenpoetsdoek te dienen, of meteen weg te gooien. Dus sindsdien gooi ik sokken met een gat zonder enig gewetensbezwaar weg. Want mijn man heeft helemaal gelijk!
    Onze zoon van 17 heeft gisteren spontaan en helemaal zelfstandig een kruidkoek gebakken. Voor we op vakantie gingen hebben ze (we hebben alleen jongens) buiten de ramen gezeemd. Ouderwets, met spons, trekker en zeem. Iedere week moeten ze huishoudelijke klusjes doen. Zo hoop ik dat ze inzien dat zelf dingen doen helemaal niet erg is en ook heel leuk kan zijn. De voldoening die het geeft om een heerlijke ZELFGEBAKKEN cake te eten zal ze toch bijblijven!
    Ik heb veel van mijn moeder geleerd, maar heb ook veel mezelf aangeleerd. Je moet er ook gewoon een beetje lol in hebben en dingen uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!