maandag 27 augustus 2012

VRAAG VAN DE WEEK (24) Het lijkt zo simpel...


Letten op de kleintjes, de inkomsten- en uitgaven goed bijhouden en niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Het lijkt zo simpel…

( Een interview met Arjo Hijlkema)
‘Ik geef niet uit wat ik niet heb. Zo heb ik altijd mijn huishouden gerund’, zegt Arjo Hijlkema (54), moeder van vier dochters en bijna 35 jaar getrouwd met Herro.
Ze leerden elkaar kennen op de Jong en Vrij Bijbelschool in Rockanje, waar ze ook in de beginjaren van hun huwelijk woonden. Als medewerkers van de Bijbelschool kregen ze zakgeld, kost en inwoning. Toen Arjo zwanger was, besloten ze te verhuizen. ‘We wilden ons kind niet laten opgroeien in een gemeenschap, maar in ons eigen huis.’
Met alle aardse bezittingen in een geleend bestelbusje, reden ze naar Hippolytushoef, in Noord Holland. Daar woonden ze in een gebouw van de kerk.
‘We hadden helemaal niets, zelfs geen wasmachine en dat met een baby op komst. Een wasmachine van AEG kostte toen duizend gulden. We hebben om dat geld gebeden en op een dag zat het bij de post. Duizend gulden in een enveloppe. Tot op de dag van vandaag weten we niet van wie dat geld kwam.’
Die afhankelijkheid in geloof is kenmerkend voor de familie Hijlkema. Als het loon binnenkwam, gaven ze eerste op de Bijbelse manier hun tienden weg. De ervaring leerde hen dat er genoeg overbleef voor hun eigen behoeften. ‘Als je het vertrouwen op Hem stelt, laat Hij ook zien dat Hij te vertrouwen is. Daarmee bedoel ik niet dat je zelf niet hoeft na te denken, een ieder moet verstandig om gaan met geld, maar wij deden en doen dat in afhankelijkheid.’
Ze kochten hun eerste huis in 1981, tegen een rente van 12,8 procent. Hun oudste dochter was negen maanden. ‘Die hoge rente betaalden we twee jaar, uit één salaris. Daarna zakte het naar 9,8 procent.’
In 1991 verhuisden ze naar Ermelo waar Herro een kantoorbaan kreeg. Hun jongste dochter was toen twee maanden oud.
‘Je moest het zien te redden; wat niet kon, kon niet.’ Dat is altijd haar motto geweest. Om iedere maand uit te komen, had Hijlkema een vast bedrag voor het huishouden. ‘Ik heb altijd gedacht : ik geef niet uit wat ik niet heb.’
De kinderen zijn niets tekort gekomen. Ze taalden niet naar dure merkkleding of dure vakanties. ‘Als ik ze over hun jeugd hoor praten, hebben ze het allemaal heerlijk gehad. Vooral aan de low-budget kampeervakanties in Frankrijk en Luxemburg koesteren ze warme herinneringen.’
Kleding maakte ze zelf of kocht ze bij de Wibra, Zeeman of de Hema. ‘Natuurlijk kreeg je ook wel eens wat van familie of vrienden, maar dat moet je kind maar net staan en de mode verandert voortdurend.’
Als de kinderbijslag binnenkwam, was het feest.  ‘Dan gingen we gezellig met het hele gezin naar de stad, kleding en schoenen kopen.’
Sinds een paar jaar werkt Arjo buiten de deur. Ze heeft vroeger wel oppaswerk gedaan via een gastouderbureau, maar met vier opgroeiende dochters was er voor werk buitenshuis weinig tijd.
‘Het geld dat ik toen verdiende was een aanvulling op het huishoudgeld. Sparen lukte niet, daar kwam echt te weinig voor binnen. Soms zetten we wat opzij voor leuke dingen, een dag uit of een kappersbezoek. Nu is het geld dat ik verdien alleen voor leuke dingen. Winkelen met mijn dochters bijvoorbeeld of wat leuks voor de kleinkinderen.’
Met toestemming overgenomen uit 'De Stentor' juli 2012

Vraag van de week: In deze tijd van recessie is het zaak goed op de centjes te letten. Hoe ga jij op dit moment met je geld om? Let jij op wat je uitgeeft? Stel je je hierin ook afhankelijk van God op?



5 opmerkingen:

  1. Ik heb een week-budget en daar moet ik het gewoon meedoen.
    Mijn man werkt nu minder dan vorig jaar, ook omdat hij vond dat het gezin belangrijk is. Dus minder inkomsten....maar het gaat. En als we gewoon oppassen kunnen we bv er zelfs eens van pannenkoeken buiten de deur eten. Gewoon een luxe...maar het kan. En gewoon goed uitkijken waar je je boodschappen koopt en de kleding van de kids. Alhoewel het laatste steeds duurder aan het worden is nu ze ook ouder worden. Dus tips voor het laatstezijn dan weer welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar wat hierboven genoemd wordt. Wij komen eigenlijk niet rond van 1 inkomen, maar hier is ook het gezin in die zin het belangrijkst, dat ik als moeder er gewoon fulltime ben en er niet bij ga werken, ( zou ook wel erg zwaar worden voor mij :) )
    Ja, je kunt je geen luxe veroorloven en niet alles kopen wat je maar denkt nodig te hebben, maar je wordt wel vindingrijk en creatief en wat ik zelf merk is dat je dankbaar leert zijn met kleine dingen. Vakantie zit er voor ons ook niet in, we mogen gelukkig soms een paar dagen in een huisje van m'n ouders, dan zijn de kinderen er toch even uit. Kleding is al helemaal lastig. Gelukkig krijgen we veel en dragen de kinderen het van elkaar na. Maar de ouderen, die willen toch wel graag wat nieuws, dan ga ik echt op koopjes jacht, zoals nu in deze periode als alles flink afgeprijsd is. Ook voor de schoolspullen moet je echt even uitzoeken wat waar nu het goedkoopst is. De tip die ik heb voor de kleding voor groteren zo doe ik zelf ...ik heb een bepaald bedrag voor b.v. een broek, als ze een duurder exemplaar willen betalen ze het verschil zelf.
    Om antwoord te geven op de vraag of ik me hierin ook afhankelijk van God opstel.. Ja, dat doe ik zeker, ik vertrouw erop, dat als ik rechtvaardig met ons geld omga, Hij ons niet in de steek laat en ook ervoor zal zorgen dat wij voor onze kinderen kunnen zorgen die Hij ons heeft toevertrouwd. Hierin zijn wij nog nooit beschaamd.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel voor jullie uitgebreide reacties!
    Ingrid, jij vroeg nog om tips nu de kinderen ouder worden en ook meer geld kosten.
    Er zat nog een klein vervolg aan bovenstaand artikel wat ik nog wil toevoegen. Het gaat niet specifiek over oudere kinderen maar de tips zijn wel waardevol:

    Hieronder volgen nog enkele aanvullende tips van Arjo Hijlkema voor gezinnen die rond moeten komen met weinig.

    Geef niet meer uit dan je hebt., een krediet op je rekening is eigenlijk geld dat je niet hebt, dus dat moet je zien te voorkomen
    Let op waar je het geld aan uitgeeft, houd het bij.
    Stop iedere week een vooraf bepaald bedrag in je portemonnee en doe daar de boodschappen van.
    Ook een begroting opstelling is belangrijk. Vooral als je weet dat er grote uitgaven aankomen.
    Wat ze zelf al jaren doet, is een huishoudboekje bijhouden, vroeger in een schriftje en tegenwoordig op de computer, waarin ze in de inkomsten en uitgaven noteert.
    'Op die manier kun je altijd zien waar het geld gebleven is en houd je jezelf financieel gezond. Je hoeft niet rijk te zijn, maar rondkomen is prettig.'
    Op veel internetfora zoeken mensen die van weinig rond moeten komen steun bij elkaar.
    Tip die daar uitgewisseld worden, gaan van boodschappen doen op de fiets en supermarktfolders uitpluizen tot stoppen met roken.
    Ook het aanvullen van wasverzachter met water en tandpastatubes openknippen, zodat ook het laatste restje opgepoetst wordt, zijn populaire tips.
    De kringloopwinkel en tweedehands kledingzaken zijn naast hip ook erg handig
    Alles wat niet meer gebruikt wordt, maar er nog toonbaar uitziet, wordt door veel minima via marktplaats verkocht.
    Met toestemming overgenomen uit 'De Stentor' juli 2012

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja dat geld weet wat;) vaak aan het eind van het geld nog een stukje maand over...
    Maar ik word wel steeds creatiever. We komen gewoon niets tekort. We wonen in een gezellig rijtjeshuis, gaan op vakantie(en daar surf ik ook wat voor af)en als de kinderbijslag er is, dan koop ik vaak extra dingen die we nodig hebben. Dus erg blij met de kinderbijslag;)Mijn man en ik hebben altijd tegen elkaar gezegd dat we niet krom gaan liggen voor een huis. Mocht het niet meer gaan, gaan we liever goedkoper wonen dan in allerlei bochten wringen. Ik ben overal gelukkig als we maar bij elkaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn om te lezen dat er meedere mensen gewoon het niet al te breed hebben en het daar ook over willen hebben. In mijn directe omgeving heb ik het er eigenlijk te weinig over.
    Hier gaan we wel op vakantie, het vakantiegeld is er dan ook echt voor en dit jaar hebben we weer over. We gaan kamperen gewoon in Nederland.
    Maar het wil niet zeggen dat ik het soms toch lastig vind. Maar als ik er voor bid en God dan komen er ook wel weer antwoorden.
    Dus we komen er wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis