donderdag 6 september 2012

VRAAG VAN DE WEEK (25) Heb jij tijd voor gebed?

Misschien herken je in onderstaand stukje wel iets van je eigen leven. Ik weet zelf toen onze jongste zoon net geboren was, dat het een hele drukke tijd was. Je bent de hele dag (en soms ook nacht) in de weer en aan het rennen met het zweet op je rug en hebt soms nauwelijks de tijd om even 'stil' te zijn.
In het boekje 'Elk kind heeft een biddende moeder nodig' vond ik vanmorgen een bemoediging die ik met jullie wil delen.

'Herinner je je de circusact waarin iemand borden op stokken laat ronddraaien? Hij begint met één bord op de eerste stok. Hij draait aan de stok, waardoor het bord ook begint te draaien, precies zo snel dat het niet van de stok valt.
Dan gaat hij naar de tweede stok, zet daar een bord op en laat het draaien. Wanneer hij de zesde stok bereikt heeft, begint het eerste bord te wiebelen. Het publiek schreeuwt, waardoor de artiest terugrent naar de eerste stok, net op tijd om het bord te redden. 

Ziet jouw leven er ook zou uit? Heb je het zo druk dat je als een bezetene van hot naar her rent, in een poging alle borden draaiend te houden, waarbij je voortdurend dat eerste bord, je stille tijd in aanwezigheid van de Vader, opoffert?
Je kunt zo uitgeput raken dat je geen tijd meer hebt voor God, tijd waarin Hij zichzelf en zijn liefde aan jou kan openbaren. Op die manier mis je zijn voedsel, dat je in staat stelt om - door Hem - vol zelfvertrouwen om te gaan met de moeilijkheden die je die dag ondervindt. Je mist het licht dat Hij kan laten schijnen op de dingen die je verwarren. En je zult geen beantwoorde gebeden zien. 

Ik heb ontdekt dat wanneer ik mijn ijver en passie voor God levend wil houden, ik me moet voornemen alles te negeren wat mij van bidden zou afhouden. Zoals alles wat uiteindelijk grote gevolgen heeft, vergt bidden discipline. Het heeft alles te maken met onze wil. Ik moet elke dag beslissen of ik tijd met de Vader doorbreng of niet. Het is geen beslissing 'voor eens en altijd'.
Deze ochtend heb ik, hoewel ik een heleboel borden draaiende moest zien te houden, ervoor gekozen te bidden en wat ben ik dankbaar dat ik die tijd genomen heb.'
Fern Nichols


De vraag van deze week is: Vind je het ook wel eens moeilijk om in hele drukke tijden tijd te nemen voor gebed? Wanneer zou voor jou de beste tijd zijn om te bidden?

6 opmerkingen:

  1. Die bemoediging sprak mij ook enorm aan en sluit eigenlijk aan bij je stukje hieronder over de verkeerde wedloop.
    Ik merk dat bidden echt werken is, want o, wat wordt je gauw afgeleid als je je voorneemt om God te zoeken, om heel bewust alles te kunnen laten rusten en om echt tijd daarvoor te nemen. Dan moet ik mezelf wel even "toespreken"!De beste tijd voor mij is, direct als de kinderen 's morgens naar school zijn. Dan probeer ik eerst tijd te nemen om wat te lezen en God te zoeken. ( blijft natuurlijk dat je door de dag heen, God blijft zoeken in je gedachten) Wat heb ik dat nodig! Bedankt voor de fijne stukjes uit dit mooie boek.
    Ik zag er ook een bij je andere site, sprak me ook erg aan, dat stukje had ik gemarkeerd.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de ractie Dineke, ik heb het boek weer eens gepakt en kom zoveel moois tegen dat ik het inderdaad op al mijn blogs gedeeld heb.
      Herkenbaar wat je schrijft hierboven, ik denk dat alle drukke moeders hiermee worstelen.

      Verwijderen
  2. Ja dus ;) (Zoals ik had geschreven op mijn blog) Soms ben je zo druk dat rusten bij God op de achtergrond wordt gedrukt. Net als het danken en bidden er vaker bij inschiet dan je zou willen. Het is dan: luister jij daarnaar (als je het beseft) of ga je gewoon door met 'borden draaien' Ik probeer, nu ik het besef, elke dag te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet meer zo erg. Ik heb zo'n beetje alles er uit gegooid om thuis te kunnen zijn. De momenten dat de kidneren er niet zijn neem ik rust. Zowel voor lichaam als geest, in combinatie met stille tijd. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is inderdaad waar dat het te maken heeft met onze wil. Soms denk ik dat ik écht geen tijd heb om te bidden of bijbel te lezen, maar als ik dan een interessant tijdschriftje tegenkom tijdens het opruimen, zit ik daar wél voor ik het weet een kwartier in te lezen! Gebed geeft je zoveel kracht en moed, het is de moeite waard om daar grote prioriteit aan te geven! Bedankt voor je stukje.
    groetjes, Geke Mateman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor dit stukje is net wat ik nodig had.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis