zaterdag 13 oktober 2012

Kind nekt carrière moeder ?

Wat een onbegrijpelijk bericht las ik afgelopen week:

"Het moederschap verslechtert voor veel vrouwen de situatie op het werk". Dat zegt sociologe Ilse Laurijssen in een Belgische krant naar aanleiding van een onderzoek onder achthonderd Vlaamse vrouwen. Laurijssen volgde zes jaar lang hun arbeidsproces en kwam tot de conclusie dat carrièrekansen dalen zodra ze moeder worden"

Naar mijn mening begint je carrière juist als je moeder wordt. Moederschap ís namelijk werk. De kansen en uitdagingen bieden zich aan in een tempo dat je soms niet kunt bijhouden...

Wat vinden jullie van dit onderzoek?

7 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het wel zo is, dat je carrièrekansen dalen, omdat je nou eenmaal tijd in je moederschap steekt.
    Het ligt er meer aan wat je van het begrip carrière vindt. Moederschap is veelzijdig en ik heb er meer in geleerd dan tijdens mijn studiejaren - niet dat dat veel heeft voorgesteld trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het met Jolanda eens - ja, je carrièremogelijkheden nemen af vaak door parttime werken en de aandacht te moeten verdelen tussen werk en thuis (wat een vrouw toch vaak meer doet dan de man, statistisch gezien). Maar ik ambieer dan ook geen carrière, hoewel ik met veel plezier nog steeds freelance werk doe. Wat ben ik dankbaar voor wat het moederschap mij gebracht heeft! Zoveel prachtige, mooie momenten, maar ook zoveel leermomenten. Ik had mijzelf vast niet half zo goed leren kennen als ik geen moeder was geweest :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor vrouwen die echt carriere willen maken, kan ik me voorstellen dat dat een belemmering is als ze ook nog een ( goede) moeder willen zijn.
    Merk het bij ons op school heel veel, dat moeders zogauw de kinderen naar school gaan, weer volop aan hun carriere gaan werken, met als gevolg, Kinderen die van acht tot zes op school zijn. ( bij ons is ook BSO) 's avonds vaak oppas hebben, want pa en ma hebben vergaderingen enz.. Dit verzin ik niet, maar weet dit van veel moeders. Ik wil die moeders ook absoluut niet veroordelen, maar dan voel ik mij zo rijk en dankbaar dat ik een heel andere roeping heb!
    Het woord carriere zou ik voor mij als verrijking willen vertalen, mijn leven wordt steeds rijker door al die tijd en aandacht die ik als moeder aan mijn kinderen mag geven. Door alles wat ik leer, door alles wat ik van mijzelf te zien krijg, mijn tekortkomingen enz.. Door alle vreugde enz..enz.. Een roeping/ beroep met eeuwigheidswaarde en waarbij geen pensioenleeftijd geldt. Maar waar ik vollop aan mijn " carriere" kan blijven werken.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het volledig met @Dineke eens, vooral in de roeping/beroep met eeuwigheidswaarde spreekt me aan!
    Wij hebben hier geen blijvende stad/staat en wat is het doel van ons leven hier op aarde, volgens mij iets heel anders als carriere maken toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens mij is het andersom: Carriere nekt kind en moederverhouding

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis