donderdag 1 november 2012

VRAAG VAN DE WEEK (26): Hoe zou jij onderzoek doen?

De afgelopen week heeft de KRO een serie uitgezonden op de radio over Carrièrekinderen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en misschien wel ervaring hiermee.

Deel 1: Nederland kent de meeste deeltijdwerkende moeders ter wereld. Maar een kwart van alle vrouwen in ons land gaat wél vol voor hun carrière. Een reportage van Renate Curfs
Luister hier naar de reportage deel 1.

Deel 2: Tien op de honderd baby’s in Nederland gaan met drie of vier maanden fulltime naar de opvang. Maar wat zijn de gevolgen daarvan eigenlijk voor het kind zelf? 
Luister hier naar de reportage deel 2.

Deel 3: Jonge kinderen van fulltime werkende ouders worden na school vaak naar de buitenschoolse opvang gebracht. Maar kinderen van tien jaar of ouder mogen van ouders steeds vaker voor zichzelf zorgen na school. .
Luister hier naar de reportage deel 3. ( de eerste minuut hoort nog bij een ander onderwerp)

Vraag van de week: 
Wat mij als 'manager van het gezin' enorm inspireert is de vraag hoe je een onderzoek zou kunnen opzetten/starten om te kijken wat de gevolgen zijn voor de kinderen als beide ouders fulltime werken.
Hebben jullie ideeën of tips hiervoor?



.

1 opmerking:

  1. Er worden op dit moment wel onderzoeken gedaan naar de gevolgen van kinderopvang voor jonge kinderen. Tot nu toe komt naar voren dat het niet schadelijk hoeft te zijn... Hoeft. Het is namelijk afhankelijk van de kwaliteit van de kinderopvang en vooral ook van het personeel. En daar wringt de schoen, want die kwaliteit is in Nederland vaak onder de maat.
    Een ander pijnpunt is dat er nog geen wetenschappelijke longitudinale onderzoeken zijn gedaan. Dat betekent dat er nog geen resultaten zijn op de lange termijn. We weten dus nog niet wat veel kinderopvang nu, doet met deze kinderen als ze volwassen zijn. Er wordt op dit moment alleen gekeken naar kinderen die opgevangen werden en die nu bijvoorbeeld halverwege de basisschool zijn.

    Ik heb naar dit onderwerp een wetenschappelijk onderzoekje gedaan voor mijn opleiding Pedagogische Wetenschappen. Mocht u geintresseerd zijn, wil ik mijn verslag wel met u delen, maar ik zet mijn mailadres liever niet op internet.

    Met vr. gr.
    Pauline.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis