maandag 6 mei 2013

Hoe breng ik mijn huishouden op orde (2)

Wat een enorme lijst hebben we zo met elkaar gemaakt! Geweldig om te zien. Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat 'manager van het gezin' zijn géén beroep is. Volgens mij is er geen baan zo uitgebreid en zo veelzijdig en afwisselend. En dan hebben we het alleen nog maar over de huishoudelijke kant van dit vak.

Graag neem ik jullie mee naar de volgende stappen:

1) Ga de hele lijst in het vorige blogbericht nog eens na en schrijf elke klus die jij ook zou willen doen in je huishouden op.

2) Zoek in de lijst die jij hebt samengesteld de klussen op die bij elkaar horen (bv.in hetzelfde vertrek of op dezelfde verdieping), zo krijg je een beter overzicht wat er waar moet gebeuren in je huis.

3) Ook kun je bepaalde klussen nog uitsplitsen (bv. stofzuigen kun je verdelen in zuigen beneden, zuigen boven en zuigen zolder/kelder. Je zult niet elk vertrek even vaak zuigen).

4) Schrijf vervolgens achter elk klusje/elke klus hoe vaak je hem zou willen doen.
Een paar voorbeelden: Ramen lappen (iedere 6 weken), vitrage wassen (2x per jaar), vriezer ontdooien (2x per jaar), tandenborstels vervangen (4x per jaar).

Zo krijg je voor jezelf een heel persoonlijk overzicht van alles wat jij in je huishouden zou willen doen. De managers onder ons die het heel precies willen doen kunnen ook nog opschrijven hoeveel tijd ze voor elke klus nodig denken te hebben.

In een volgend bericht gaat het verder over het inplannen van deze klussen, in combinatie met je beschikbare tijd en welke handigheidjes je hierbij kunt gebruiken.


2 opmerkingen:

  1. Leuk dit blog, ga nog verder lezen. Maar over dit onderwerp heb ik 1 opmerking elke maandag print ik mijn werklijst uit. Daar staat per dag op wat ik moet doen en iedere dag doe ik een extra taak. Dus bv. maandag keuken soppen en opruimen, extra taak ramen zemen. Dinsdag woonkamer opruimen en schoonmaken, extra klus verwarming schoonmaken. Dit werkt prima zo komen in 1 week alle ruimtes aan de beurt en worden ook de extra klussen gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je toevoeging anjaw. Je loopt inderdaad al een beetje vooruit op stap 3. Binnenkort verschijnt deze op het weblog.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis