maandag 12 augustus 2013

Speedcleanen

In de handige 'Organizing agenda' van Zamarra Kok en Vivianne Steggerda, staat een leuk stuk over 'speedcleanen'.
Misschien vraag je je af wat dat nou weer is....

Je hebt vast het huishouden wel eens gedaan op zo'n tempo dat het zweet over je rug loopt. Speedcleanen is eigenlijk heel bewust je huishouden doen in een hoog tempo.
Zamarra schrijft er dit over: "Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van het huishouden. Ik schrijf er liever over dan dat ik het doe. Als ik mag kiezen tussen de vloer dweilen of een boek lezen, dan weet ik het wel. Maar ik realiseer me ook dat het nu eenmaal moet. Dus dan zijn er twee opties: met gepaste tegenzin en bijpassend tempo door het huis sloffen. Dat werkt niet echt. Of sportkleding aandoen, de volumeknop van mijn stereo een zwiep geven en zo snel mogelijk het huis poetsen. Dat werkt wél!...

Ik heb op een dag besloten mijn huishouden te gaan zien als een sportieve uitdaging in plaats van een noodzakelijk kwaad. Wat een verschil!...
Tijdens het schoonmaken ontdekte ik steeds meer manieren op tijd te besparen: een verlengsnoer voor de stofzuiger ( in één keer door zuigen) en alle spullen die je nodig hebt meteen meenemen (niet meer terug naar de keuken) en met twee doekjes tegelijk schoonmaken (dubbel oppervlak).
Doordat ik zo intensief schoonmaak, staat het zweet me op de rug en zo verbrand ik dus ook nog wat extra calorieën. Als ik zin heb, maar ik van het soppen en dweilen ook nog een workout.
Na het schoonmaken ben ik driedubbel tevreden. Ik heb tijd bespaard, mijn huis is blinkend schoon en ik heb een gratis workout gehad!

Speedcleaning....misschien iets voor jou om na de vakantie alles weer wat sneller op orde te krijgen ;) ?


8 opmerkingen:

  1. Haha, leuk! Ik heb er nog geen vast onderdeel van gemaakt, maar ik doe het in de vakantie weleens, dan laat ik de boel de boel tot hét moment dat ik mezelf een half uur of een uur geef, waarin ik zoveel mogelijk moet doen en ja, het resultaat is altijd naar tevredenheid, zéker als iedereen meedoet;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou meer van rust en regelmaat. Maar ik moet zeggen dat ik me toch een slag in de rondte heb gewerkt vóór de vakantie. Wie weet na de vakantie weer een snelle inhaalslag. Maar voor de rest van 't jaar doe ik het lekker op mijn eigen manier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niets voor, ik doe het rustig in mijn tempo.
    Maar ik heb dan ook geen hekel aan poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haaa leuk te zien dat er een term voor bestaat :) ik doe het ook zo. Mijn inspiratie was Laura Ingalls. In een van de latere boeken schrijft ze dat ze een grondige hekel had aan knoopsgaten maken. Dus had ze ze heel snel leren maken om er snel van af te zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit spreekt mij totaal niet aan. Waarom moet het nou weer snel? Ik doe het liever met aandacht.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft het natuurlijk ook niet elke keer snel te doen Nicole. Het is een mogelijkheid om je af en toe eens lekker in het zweet te werken :)

      Verwijderen
  6. Sinds mijn vrouw ziek is geworden, help ik haar mee in de huishouding. Ik doe dat op de manier die ik nu heb leren kennen als speedcleaning. Wij hebben een groot huis en zijn dus regelmatig bezig. Ik vind het plezierig heel veel van mijn aanpak in speedcleaning terug te vinden. Het scheelt tijd en mijn vrouw is er heel tevreden mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te horen Martin en wat mooi dat je je vrouw op deze manier kunt helpen.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis