dinsdag 19 november 2013

Drukke decembermaand?


De 'drukke' decembermaand komt er bijna weer aan. Ik denk dat ik jullie als managers van het gezin niet hoef te vertellen wat dat allemaal inhoudt en wat er van ons als moeders verwacht wordt.
Daarom deze keer niet een heel betoog van mijn kant maar gewoon een aantal vragen:

Zien jullie uit naar deze maand? Zo ja, wat vind je er leuk of mooi aan. Waar ben jij al mee bezig in de voorbereidingen? 
Zo niet, wat vind je moeilijk of waar loop je tegenaan? Vind je het (te) druk? Hoe zou je het graag anders willen? Speelt de crisis nog een rol in jullie plannen, ideeën of wensen?
Plannen jullie ook heel bewust momenten van rust in voor jezelf, voor jullie samen of als gezin?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en ideeën.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb mij voorgenomen om nu eens op tijd met al mijn creatieve plannen voor bijvoorbeeld het sinterklaas-feest te beginnen. Mijn man heeft gelukkig een goed inkomen, maar een groot gezin mét studerende kinderen is duur. Het scheelt behoorlijk als ik een flink aantal kadootjes zelf kan maken, bijvoorbeeld ook voor lootjetrekken van de kinderen op school, cathechisatie en noem maar op. En het wordt altijd erg gewaardeerd. Veel meer zelf bakken (met hulp van de kids, gezellig!), staat op mijn lijstje. Alles goed plannen qua eten, scheelt ook in de financiën. En vooral met elkaar stilstaan bij de bedoeling van het kerstfeest en niet opgeslokt worden door alles eromheen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel zin in de decembermaand! Vind het met kinderen weer leuker dan daarvoor. Hen zien genieten doet mij ook genieten!
    Ik moet wel altijd erg opletten met de kerstvakantie. Al die feestdagen en de verjaardag van mijn man maken dat ik het snel te veel vind en eerder moeier dan uitgeruster uit vakantie kom. Daarom plannen we tussen de feesten door (bijna) niks om de rust er in te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze jongens zijn ook jarig in de komende maand. Dat maakt het dan ook extra druk met kinderfeestjes e.d. Sinterklaasfeest houden we om die reden ook erg beperkt, het is de vraag of we er dit jaar überhaupt wel iets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier idd ook een ernstig drukke december maand. Ik ben werkzaam als bloemist en dat maakt dat ik de dagen voor kerst bijna aan eengesloten werk. Met kerst ben ik vaak afgedraaid, maar ik vond niet dat m'n gezin daar de dupe van hoeft te zijn, dus pep ik mezelf extra op en hebben we super gezellige dagen.
    Het eten bereid ik in 't weekend voor de kerst al zoveel mogelijk voor. Taart en lekkere broodjes liggen dan ook al in de vriezer te wachten. Onze families komen gezellig eten, dat maakt kerst tot een feest. Met kerst krijgen de kids een boekje of dvdtje.
    Sinterklaas vieren we compleet met gedichten en surprises. In 't geloven in Sinterklaas gaan we niet mee, maar we vieren wel het feest, als zijnde gezellig en echt iets voor families. De kinderen weten dit, maar genieten er niet minder van. Kadootjes kopen doen we, maar wel ieder jaar iets minder omdat alles duur genoeg is!
    Oud en nieuw vieren we met 2 andere bevriende stellen. Wij zorgen voor de oliebollen. Een ander stel voor wat simpel vuurwerk en bij 't andere stel eten we. We slapen allemaal bij elkaar en de volgende ochtend hebben we een doe 't zelf ontbijt ;)
    Dus december....erg druk, maar ook een geweldige periode vol met warme en gezellige familie moment.
    Ook is dit de tijd dat we volop bezig zijn met family nights.... Daar genieten we extra van!
    Groetjes Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij houden het zo eenvoudig als mogelijk is. Waarom met kerst een zeer luxe maaltijd met allemaal liflafjes die veel tijd en geld kosten, terwijl we vieren dat Jezus zo eenvoudig op aarde terecht kwam?
    De tijd doorbrengen met het gezin vind ik belangrijker dan een 5 gangen diner...
    Natuurlijk is het een drukke maand, met aan het begin Sinterklaas (lootjes binnen het gezin), verschillende verjaardagen (10 binnen onze families maar die gaan we niet allemaal af!), kerstfeesten op verschillende locaties, piano spelen bij demente bejaarden tijdens hun kerstfeest, extra werken tijdens de oud- en nieuwweek (met kerst wel vrij) en ook al een jarige echtgenoot aan het eind van de maand.
    Daarom is het belangrijk alles erom heen rustig en beperkt te houden. Is mijn ervaring en voornemen. Het is het eerste jaar dat ik werk, dus hoe dat uitpakt weet ik nog niet.
    Houd je hoofd koel, je hart warm en steek de handen uit de mouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De laatste jaren heb ik al mijn bezigheden/activiteiten in december stopgezet, om meer ruimte, aandacht en tijd te hebben en te geven aan alles wat voorbij komt. Dat is me goed bevallen!
    Hier ook 2 verjaardagen, 1 dag voor sinterklaas en 1 dag na kerst;-).
    Ik vind surprises maken echt niet leuk en raak daar gestrest van, maar het is eigenlijk altijd nog goed gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind december fijn. Maar ik doe het wel stap voor stap. Nu houd ik me eerst bezig met Sinterklaas. Stress heb ik alleen door het sinterklaasfeest op school, en de verplichte surprises die de kinderen daar moeten maken. De lat ligt hoog, dus ik stress altijd over de vraag of de surprise wel goed genoeg is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis