vrijdag 23 mei 2014

Een gezellig 'waspraatje'

Vandaag trakteer ik jullie gewoon eens een lekker alledaags 'waspraatje'.

Nu de zomer in aantocht is, vind ik het altijd heerlijk om al het beddengoed te wassen. De overtrekken van de dekbedhoezen, de kussenslopen en de onderlakens gaan regelmatig in de machine natuurlijk maar de dekbedden zelf en de hoofdkussens niet zo heel vaak. Omdat ik de boel eigenlijk zelden uit het raam hang maar liever écht was, vind ik deze tijd van het jaar uitermate geschikt om alles eens lekker op te frissen en buiten uit te hangen.
Ik heb een uitgebreid schema gemaakt voor alle bedden in huis (inclusief de logeerbedden en spullen) en erbij geschreven wat er zoal gewassen moet worden en gewassen is. (Als ik zomaar ergens begin, weet ik namelijk op een gegeven moment niet meer welk kussen en welk dekbed, of welk deel van het dekbed, nu wél of niet gewassen is).
Afgelopen week ben ik al flink aan de gang geweest, maar een machine zit zo vol met een dekbed, dus het is een karweitje waar je én veel geduld bij moet hebben én mooi weer :)

Verder kijk ik alle moltons na en kijk ik of ze nog heel zijn en of het elastiek nog goed is en draai ik de matrassen om en zuig ik de pluizen eraf. Ook alle onderslopen worden goed geïnspecteerd en waar nodig eens goed uitgekookt of met vlekkenzout weer wit 'getoverd'. Mocht het echt niet meer lukken om ze goed schoon te krijgen, dan worden ze vervangen. (HEMA blij, en ik ook weer blij).

Ook heb ik nog stapels oud beddengoed in een kast liggen. Dit gaat vaak mee op vakantie maar zelfs voor vakantie is de voorraad rijkelijk groot. Ook nu de boys in een groot bed slapen en alles ineens de afmeting van 210 bij 90 cm heeft, levert dat veel extra beddengoed op.
Tijd dus om deze voorraad ook eens na te kijken en zo nodig op te ruimen.

Over twee weken gaat onze jongste dochter trouwen en komt er, voor het eerst, een slaapkamer in huis vrij. Ik kan nog maar moeilijk wennen aan het idee, maar dat zal echt wel goed komen. Haar slaapkamer wordt voorlopig logeerkamer en ook haar beddengoed wordt natuurlijk eerst lekker gewassen voordat ik het aan haar meegeef. Ze wil graag haar leuke PIP overtrekken meenemen, zodat ook zij weer beddengoed heeft voor eventuele logees in haar nieuwe huisje.

Nou, het wordt toch nog - letterlijk - een hele waslijst zo, ik houd het hier maar even bij. Ik geniet ervan omdat het zo heerlijk ruikt allemaal ;)

Ik ben benieuwd hoe jullie dat allemaal doen met jullie beddengoed! Hebben jullie hier een speciaal systeem voor of  doen jullie gewoon waar je zin in hebt?


3 opmerkingen:

  1. De ene week doe ik de onderslopen. de andere week de dekbedovertrekken. Kussens was ik in het voor en najaar. Dekbedden zelf? In het najaar. Ik heb niet echt een schema.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben als beginner in het moederschap geïnspireerd. Dankjewel! Ik ga er ook heerlijk van genieten om alles weer op orde en fris te maken voor mn gezinnetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorige berichtje is de afzender trouwens: Ruth uit Drachten!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis