Organizing tips (1) - kruidenpotjes op alfabetische volgorde

Organiseren in mijn huis(houden) vind ik heerlijk om te doen. Het fijne ervan is ook dat wanneer je het op orde hebt, je er weinig omkijken meer naar hebt. Je huis is overzichtelijk, praktisch, logisch en makkelijk schoon te houden.
De komende weken (wie weet wel het hele jaar) wil ik graag wat praktische organizing-tips met jullie delen. Er zijn natuurlijk verschillende boeken over verschenen en er is op diverse websites informatie over te vinden maar het is leuk om ook uit eigen ervaring iets met jullie te kunnen delen.
Ik hoop dat jullie je voordeel er mee kunnen doen.

In eerste instantie verschijnen de tips in aparte blogberichten. In een speciaal tabblad bovenaan deze blog zijn alle tips weer overzichtelijk terug te vinden.
Af en toe wil ik ook verwijzen naar handige boeken of naar ideeën die ik op Pinterest heb gevonden en heb toegepast.
Ik hoop de blogberichten te voorzien van aansprekende en inspirerende foto's.

De eerste tip gaat over kruidenpotjes:

Hoe heb jij je kruidenpotjes in de kast staan? Wellicht zijn het allemaal potjes van verschillend formaat en van diverse merken en staat alles dwars door elkaar in een la. Van sommige heb je er misschien wel drie en degene die je nét nodig blijkt te hebben, is leeg!
Mijn tip is: koop doorzichtige kruidenpotjes, vul ze en zet ze op alfabetische volgorde bv. op je aanrecht of in je keukenkastje. Je kunt er een label opplakken aan de voorkant maar doordat je ziet wat er inzit, is dat niet bij elk potje nodig. Zelf heb ik aan de binnenkant van de dekseltjes een etiketje geplakt om te kunnen zien wat er inzit. Maar omdat ze op alfabetische volgorde staan, weet ik altijd waar ik ongeveer zoeken moet.
Omdat de potjes doorzichtig zijn, kun je ook tijdig zien of de potjes bijna leeg zijn :)




Reacties

  1. Wij hebben ze in een letterbak, die ophangt in de keuken.
    We zijn helemaal verknocht aan, vinden het zo gezellig staan in de keuken (en gebruiken het ook iedere dag).
    Wij hebben ze niet alfabetisch, maar meer op smaaksoorten.
    Dus een beetje de nasi/bami-kruiden bij elkaar in de buurt, enz. (vindt m'n Lieff fijn)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op smaaksoorten is natuurlijk ook heel handig. Als je het zelf maar snel kunt terugvinden :)

      Verwijderen
  2. Wij hebben ze in 2 mandjes in de kast: 1 mandje met kruiden die ik vooral gebruik bij bakken (kaneel etc.) en 1 mandje met vooral 'kookkruiden' (peper/ nasi/ bami etc.) En als het bijna leeg is meteen op de boodschappenbrief, dat voorkomt misgrijpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig, ik lees de reacties en bewaar ze op precies dezelfde manier als Onder de knotwilg. Dat bevalt mij goed. Eerst stond inderdaad alles kriskras door elkaar. Zo heb ik snel gevonden wat ik zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb bijna geen kruiden! Alleen kaneel en nootmuskaat. Lekker makkelijk dus.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!