woensdag 24 juni 2015

Organizing tips (5) - Kindertekeningen bewaren

Wat doe jij eigenlijk met alle tekeningen waarmee jouw kinderen thuiskomen van de peuterspeelzaal of school?

Toen onze keukendeur keer op keer boordevol hing, en ik niet goed wist wat ik met alle tekeningen moest doen, heb ik voor ons gezin een systeem bedacht. Hopelijk kun jij er ook iets mee!

De tekeningen die de kinderen mee naar huis namen, bekeek ik aandachtig en hing ik vervolgens op de keukendeur. Alle tekeningen - of ze nu mooi en netjes waren of niet - kregen een plekje op de deur. Alles liet ik één maand lang hangen en aan het einde van de maand haalde ik alles van de deur af. Op zolder had ik voor ieder kind een grote schooldoos klaarstaan. Aan het einde van de maand legde ik de tekeningen van ieder kind in de betreffende doos.Wanneer je dit een heel schooljaar doet, heb je aan het einde van het jaar een flinke doos vol met tekeningen en andere werkjes.

Vervolgens nam ik aan het einde van elk schooljaar met ieder kind apart de tijd om de schooldoos uit te zoeken. Alle tekeningen van het afgelopen jaar werden nog één keer tevoorschijn gehaald en ik vertelde dat ze er dan bv. 15 uit mochten zoeken. Ook mochten ze een aantal zelfgemaakte dingen van klei o.i.d. bewaren. De rest deden we bij het oud papier of in de prullenbak. De kinderen waren hier altijd wel een tijdje zoet mee maar uiteindelijk hadden ze dan toch hun keuze gemaakt. Sommige tekeningen waren wat groter, die gingen los in de doos, maar de tekeningen op A4 formaat deed ik allemaal in een snelhechter. Voorop schreef ik van welk jaar en welke klas het was en vervolgens bewaarde ik de snelhechter in de doos op zolder. Op de andere werkjes schreven we het jaartal onderop.

Het voordeel van deze manier van organiseren vind ik dat alle tekeningen de aandacht krijgen die ze verdienen door ze eerst een maand lang op te hangen. Verder vond ik het ook belangrijk dat ze zelf mochten kiezen welke tekeningen ze bewaren wilden. Natuurlijk kun je soms voorzichtig sturen maar het is uiteindelijk hun eigen keuze. Ze mochten bewaren wat ze zelf mooi vonden.

Af en toe halen onze kinderen de schoolspullen nog wel eens tevoorschijn en lachen er hartelijk om. Het blijft leuk om de mappen vol tekeningen door te bladeren.

Voor de tekeningen en kleurplaten die onze kinderen thuis maakten, had ik trouwens een plakboek. Deze tekeningen kwamen niet op de deur maar werden direct in het plakboek geplakt. Ook de tekeningen en werkjes van de club of de kinderkerk plakten ze in hun 'thuisplakboek'. Ook hiervan hebben onze kinderen en een heel aantal op hun kamer of op zolder liggen!

Hoe bewaar jij de tekeningen of werkjes van je kinderen? Heb je er ook een systeem voor?

2 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee! Mijn oudste maakt nog niet zoveel maar dat gaat zeker veranderen. Erg leuk inderdaad om te bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bewaar ze van Ralph. Maar niet allemaal. Je kunt er ook een mooie foto van maken, van de tekeningen die net niet mooi genoeg zijn. Zo kan je ze toch een beetje bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis