donderdag 3 december 2015

Organizing tips (7) - LEGO bewaren en opruimen

Onlangs kreeg ik een vraag van een moeder over het opruimen van LEGO. Ze vroeg mij of ik alles in één doos deed, op kleur sorteerde of misschien nog andere ideeën had hierover. Ze wist dat ik redelijk gestructureerd ben in het huishouden en was in de veronderstelling dat ik hier vast wel wat op bedacht had. En ja hoor... ik heb hiervoor, een aantal jaren geleden, een handig systeem verzonnen.

Toen onze oudste dochter nog klein was en alleen wat duploblokken had, was er nog niet veel aan de hand. Deze grote stenen verdwenen na het spelen in een grote plastic bak met afsluitbare deksel van de IKEA. Maar toen er in de loop van de jaren meerdere kinderen bijkwamen - en dus ook hoe langer hoe meer duplo en LEGO - werd het tijd voor een handig systeem. De duplo zit bij elkaar in één grote bak omdat dit uiteindelijk niet zo heel veel geworden is. Ik haal de bak ook nog weleens op als er kleine kinderen op bezoek komen.
Maar voor de LEGO moest echt iets anders bedacht worden, alleen al om ieders LEGO uit elkaar te kunnen houden.  Maar het was zeker ook handig om iets te bedenken dat snel opgeruimd en gepakt zou kunnen worden. Ook is het niet handig als álle LEGO opgehaald moet worden terwijl je kind misschien maar één autootje wil gaan bouwen.

Graag leg ik uit hoe we de LEGO van onze jongste zoon - de grootste lego-fan die je maar bedenken kan -  hebben gestructureerd.

Ik heb het als volgt opgelost:


Bij de bouwmarkt in de buurt hebben we eerst één en later nog meer van deze dozen gekocht. Officieel zijn ze bedoeld voor schroefjes en spijkers e.d. maar je kunt ze natuurlijk voor veel meer doeleinden gebruiken. De blauwe schuifjes/schotjes die je ertussen kunt zetten, kun je makkelijk zelf plaatsen waar je wilt. Elk doosje LEGO is 'omgekieperd' in een eigen vakje.



Vervolgens hebben we van de voorbeelden die in het bijbehorende boekje staan de voorkant gescand en uitgeprint en deze op de doos geplakt aan de binnenkant. Zo kun je vanaf de buitenkant in één oogopslag zien welke LEGO in welke doos zit. 



Uiteindelijk is dit de 'stapel' LEGO geworden van onze zoon. Hij heeft er echt jaren over gedaan om dit voor elkaar te krijgen :) 
De LEGO in bovenstaande dozen is alleen afkomstig uit kleine LEGO-pakketjes.


De inhoud van de grotere (technische) LEGO-dozen bleef lange tijd gewoon in de kartonnen doos zelf zitten maar naar verloop van tijd hebben we ook deze inhoud in grote plastic bakken gedaan. Het voorbeeld plakten we aan de zijkant of bovenkant van de doos. Doordat de dozen doorzichtig zijn, zie je ook sneller wat erin zit.

Alle voorbeeld- en instructieboekjes die bij de LEGO hoorden, hebben we in plastic insteekhoezen gedaan en deze deden we vervolgens in een 23-rings multomap. Elk voorbeeld kreeg een nummer en met een handige inhoudsopgave erbij waren de voorbeelden snel terug te vinden.

Hoe bewaar jij de LEGO van je kinderen? Heb jij ook een handig systeem bedacht?

2 opmerkingen:

  1. ik heb de kleine doosjes lege in zakjes gedaan van ikea met zo'n dichtknijprand....en daarop geschreven wat het is en het boekje met beschrijving hoe het gebouw moet worden zit er ook in. En dan al deze zakjes wel een doorzichtige curverbak idd, net als grotere lego zoals hierboven. Maar ik vind deze bakken van gereedschap opzich ook wel een idee...al komen er dan steeds meer soorten dozen in huis.....dat vind ik nog wat lastig wat ik daarmee moet..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden ook alles gesorteerd, op kleur. Maar alles ligt inmiddels weer door elkaar, zo gaat dat ;-) Ze bouwen hier namelijk ook veel vanuit hun fantasie en niet altijd van een voorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis