woensdag 20 januari 2016

Stop met multitasken

"Een regenachtige zaterdagmiddag. Hét moment om eindelijk die overvolle kast eens uit te ruimen. Met goede moed ga je aan de slag, maar al snel stuit je op een vergeten fotoalbum. Ach, wat waren de kinderen toen nog klein... Hé wacht, dat doet je denken aan die zak te kleine kleren. Je loopt even naar zolder om ze vast te pakken voor een vriendin.
Onderweg hoor je de afwasmachine piepen - die eerst even uitruimen dan maar. Wat hangen de planten er trouwens depressief bij, die kunnen wel wat water gebruiken. En o ja, er was nog een sms'je dat je moest lezen: je puberzoon zit bij de kapper, maar heeft geen geld bij zich. Lekker handig. Even snel wat geld naar z'n rekening overmaken dus. Maar ehm, waar was je nou mee bezig? De planten? De afwasmachine? O ja, die kast! En waar is dat fotoalbum nu weer?"

Zo begon een artikel dat ik las in een regionale krant afgelopen week. Mijn aandacht werd direct getrokken door deze regels. Het is een scenario waar de meeste 'managers van het gezin' zich wel in herkennen denk ik. Je bent vaak bezig met zo veel dingen tegelijk dat het moeilijk is om je aandacht gericht te houden op één ding. Het lijkt soms gewoon onmogelijk...

Toch is het juist heel efficiënt om hetgeen je aan het doen bent af te maken voordat je aan het volgende begint. Dat klink heel logisch maar in de praktijk valt dat niet altijd mee. Ik wil je daarom aanmoedigen het hele artikel te lezen. (Het artikel is namelijk ook geplaatst in een landelijk dagblad en is zodoende ook online te lezen).

Klik hier voor het artikel: TIJD TEKORT? Stop met multitasken

Niet zo lang geleden kwam ik ook nog een eenvoudig maar interessant filmpje tegen over multitasken.


        

Wat blijkt? Door te multitasken maak je meer fouten, verbruik je meer energie en duurt het ook nog eens langer.

"Wie besluit om niet de hele dag, maar drie keer per dag online te gaan, wint een zee aan tijd. Én aan kwaliteit. Want multitasking is niet alleen dodelijk voor je efficiëntie, maar ook voor je creativiteit."


Wat viel jou op in het artikel? Kun je iets met de tips?




5 opmerkingen:

  1. Ik doe ook altijd alles door elkaar, vreselijk. Weet niet of het nog kan leren op m'n oude dag, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je al zo oud Linda ;)
      Als je het echt wilt, lukt het vast. Succes.

      Verwijderen
  2. Multitasking is prima bij simpele taken. Maar wanneer je taken veeleisender worden kan multitasken je productiviteit verlagen.

    Ik las dit: Begin met 5 dingen per dag 1-voor-1 te doen. Dan is dat al een stap in de goede richting. Zowel thuis als privé. Want bedenk:
    “Wat ik ook doe, ik ben efficiënter, productiever en creatiever als het mijn volle, onverdeelde aandacht krijgt. http://blog.careerandkids.nl/2012/10/01/monotasken-is-meer-dan-een-hype-het-is-pure-noodzaak/

    Met ADHD is het niet altijd haalbaar om te monotasken. Ook al wil je het echt er is iets dat maakt dat het niet lukt. Maar met een paar hulpmiddeltjes kom je een heel eind.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb altijd het gevoel dat ik 'te weinig' doe in een dag als ik monotask. Maar van multitasken krijg ik dan ook een slecht gevoel, want dan heb ik het gevoel dat ik bepaalde dingen beter had kunnen doen?

      Toch denk ik dat ik beter meer zou monotasken, mijn hoofd zit altijd zo vol.

      Verwijderen
    2. Uiteindelijk werkt het beter denk ik Evie en op een gegeven moment is goed ook goed genoeg toch? ;)

      Verwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis