VRAAG VAN DE WEEK (2) Jezelf ontwikkelen buitenshuis?

In het tijdschrift Aan de hand staat deze keer een interview met Teunie Luijk. Zij is bekend van haar weblog Eenvoudig leven en is ook een echte 'manager van het gezin'. 
Een mooi stukje uit het interview wilde ik graag delen om jullie te bemoedigen:

'Haar weblog viel zo op dat Teunie is gevraagd een boek te schrijven. Dit heeft geresulteerd in het boek 'Dat doen we zelf wel! Haar tweede boek is inmiddels in de maak.
Nadenkend over het succes van haar weblog komt Teunie vooral terecht bij de hectiek en de consumeerdrift van de huidige maatschappij waarin we leven. 'Onze levensstijl staat daar haaks op. Lezers zijn nieuwsgierig, willen weten hoe wij het anders doen. Als vrouw 'moet' je zo veel: werken, moeder, vriendin-zijn, noem maar op. Veel vrouwen lopen op hun tenen. Je kunt niet alles tegelijk goed waarmaken. Vrouwen zouden daarin bewustere keuzes kunnen maken maar zijn daar bang voor. Ze denken: 'Trek ik het wel als ik thuis blijf om voor de kinderen te zorgen?' Ik ben van mening dat je niet buitenshuis hoeft te werken of te studeren om jezelf te ontwikkelen.'
Het is in deze tijd steeds meer een eigenzinnige keuze als je, net als ik, fulltime thuis bent. In de eerste jaren heb ik mezelf wel weg moeten cijferen en natuurlijk was dat toen weleens moeilijk. Ik voelde me best weleens opgesloten. Ik ben er altijd als de kinderen uit school komen. Ik luister naar de verhalen, kan er voor ze zijn. Ik denk altijd maar aan de spreuk: 'Levende have eerst'.


De vraag van de week is : Ben jij ook van mening dat je niet buitenshuis hoeft te werken of te studeren om jezelf te ontwikkelen? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.



Reacties

  1. Ja, die mening deel ik absoluut.
    Ik heb heel erg veel geleerd van en tijdens het opvoeden van onze kinderen. En ook op het gebied van huishouding en regelen, managen dus. En dan daarbij nog andere dingen zoals koken en bakken, naaien, handwerken en verstellen. Tuinieren en schilderen. Ook op het psychologische vlak leer je zoveel.
    Het is zelfs weleens moeilijk om een keus te moeten maken omdat er zoveel is, wat je nog leren kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is ook niets mis mee om niet buitenshuis te werken of te studeren.
    Je moet wel uitkijken, dat je niet "vereenzaamt", en dat gebeurt tegenwoordig wel gauw, omdat je nog 1 van de weinigen bent, die op deze manier leeft, dus heb je vaak weinig aansluiting of herkenning bij anderen...
    Tegenwoordig heeft bijna niemand meer tijd om eens "gezellig" op de koffie of thee te komen, of gewoon eens wat leuks/ontspannends samen te doen.
    En volgens mij heb je dat eigenlijk wel nodig, want als je niet uitkijkt, "slokt" het gezin en je huishouden je inderdaad op, en "vereenzaam" je in je eigen huis/gezin.
    Dit is hoe ik het ervaar, misschien beleeft een ander het wel heel anders...
    Ik sta open voor tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ben ik het ook mee eens. Je ontwikkelen kan heel goed, ik zou bijna zeggen, juist, als je thuis blijft en daar ook je "roeping" weet. Om het thuis voor je man en kinderen een goede, veilige, warme plek te maken, waar ze ook echt THUIS kunnen zijn.
    Toch moet je ook oppassen voor wat Barbara zegt, dat je niet vereenzaamt of opgeslokt wordt. Zelf probeer ik daarom ook af en toe eens 's ochtends op bezoek te gaan, bij ook een thuisblijf moeder of juist een ouder persoon. Ik probeer op school ook betrokken te blijven door b.v. mee te gaan als ze vervoer nodig hebben, luizenmoeder te zijn of b.v. zitting te nemen in de OR of MR.Ik kijk op dit blog en daardoor vind ik weer andere moeders die ook thuis zijn en lees hun ervaringen.Bij de gemeente waar ik naar toe ga, hebben we een keer in de maand een avond samen met de thuisblijf moeders, waar we: of gezellig/opbouwend praten, of b.v een bloemstuk maken, zingen. Misschien zou je zoiets ook bij jullie op kunnen zetten? Het ligt ook aan de samenstelling van je gezin. Als je nog kleine kinderen thuis hebt, ben je minder mobiel, dan dat ze allemaal overdag naar school zijn. Het zijn soms even periodes dat je je huis niet uitkomt,maar investeer in de tijd die krijgt met je kinderen, daar krijg je geen spijt van, dat is mijn ervaring. En doe alles samen met Hem, dan krijg je ook kracht voor elke dag.

    Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal eens met dat je je goed kunt ontwikkelen als je thuis blijft.. Je tijd slipt, als het goed is, zo weer dicht met allerlei mogelijkheden.
    Maar je moet er wel iets voor doen. Vrijwilligerswerk is er voldoende te vinden.
    Je kunt iets zoeken wat bij je past. Administratief iets doen of in de contactuele sfeer?
    Als je thuis bent, hoeft dat niet te betekenen dat je je niet kunt verdiepen in allerlei belangrijke onderwerpen. Ga studeren voor jezelf.. lees boeken; vooral als je een jong gezin hebt, is het handig om te te verdiepen in onderwerpen die je
    over een poosje bezig kunnen houden. Als je niet makkelijk leest, is het juist nú de tijd om het makkelijk te léren lezen.... Begin bij korte (krantenartikelen)
    en breidt dat van lieverlee uit. Vraag in een boekenwinkel of vriendinnen om makkelijk te lezen boeken en voer de moeilijkheidsgraad op. Zoek onderwerpen die aansluiten bij je belevingswereld en verdiep je daarin. Ooit komt het je enorm van pas, heb ik gemerkt. Misschien zijn er zelfs wel onderwerpen, die je zouden kunnen interesseren, zonder dat je dat wist...'

    Zet evt. samen met andere moeders een praatgroep op over opvoeding of over huishouden, of over politiek of maatschappelijke onderwerpen.Kijk in je buurthuis of kerk of er ochtenden, middagen zijn om koffie te drinken en iets met elkaar te doen. Kan enorm leuk zijn. Kijk of je nodig bent in je buurt en bundel je krachten door netwerken.

    Wat ik voor mezelf als heel handig heb ervaren; er kwam niets van koffiedrinken/ dingen bespreken bij/met elkaar... maar het lukte wel als ik met een andere moeder afsprak om meteen met haar (of zij met mij) mee te gaan, zodra we de kinderen op school brachten. Dan zit je om 9 uur aan de koffie of thee en om 10 uur kun je weer thuis zijn. Dan ben je voor je gevoel helemaal niet zoveel tijd kwijt. Het is ook best een handig tijdstip om bij mensen langs te gaan.
    Mocht het eventueel uitlopen is er ook geen man overboord.

    Ik ben net van de generatie dat er veel moeders nog thuis waren.. nu is dat duidelijk anders.
    Maar niet alle vrouwen werken alle dagen.. beetje inplannen dus.

    Verder wil ik nog even kwijt dat er veel onzekerheid bestaat over je "thuiszitten"
    Je krijgt nogal wat commentaar als je "niets" doet. Op de een of andere manier zijn we goed in elkaar de maat nemen. Laat je niet overrulen
    Laat je niet van de wijs brengen...
    Er zijn leuke sites; `thuisblijfmoeders´ en ´groot gezin´.Ook als je werkt of als je geen groot gezin hebt, staan er interessante dingen op deze sites.
    Ook kun je informatie vinden bij WAHM+ work at hom mums.

    En als je wel een baan hebt... ook ok toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vooral nadat de kinderen naar de middelbare school zijn gegaan, verlies je veel sociale contacten.
    En je kerkelijke gemeente moet ook een " warme" gemeente zijn, dat scheelt heel veel denk ik, oze gemeente heeft een bepaalde "kliek" die veel contact hebben met elkaar, maar daar voel ik me niet bij thuis, het gaat al gauw over in "geroddel", en daar waak ik voor, heb in het verleden teveel nare dingen zien ontstaan.
    En ook van je eigen gemeenteleden krijg je weleens de vraag: en jij: wat doe jij?
    Als je dan antwoord, dat je gewoon huisvrouw en moeder bent, kijken de meesten je meewarig aan, en antwoorden: oh echt? verder niets?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank jullie wel voor al jullie reacties, aanvullingen, ideeën en suggesties.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb me juist ontwikkeld sinds de komst van onze kinderen. Ik ben me gaan verdiepen in hoe ik in het leven sta, hoe ik wil omgaan met mijn kinderen, hoe anderen het doen. Ik heb me ontwikkeld als echtgenoot; waar sta ik? waar sta jij? waar staan wij? Ik heb me ontwikkeld als dochter van mijn ouders (ohhh, daarom deden jullie dat zo!)En ga zo maar door.
    Ik zit nog volop in de kleine kinderen ( 11/9/7/5/2/10wkn). Maar probeer tijd te maken om de krant te lezen en lees veel boeken.
    Gelukkig heb ik nog wel een aantal thuisblijfmoeders om me heen. Alleen hebben zij kleinere gezinnen en zijn alweer uit de hele kleine kinderen. Ik zie nu dat zij langzaam hun vleugels uit slaan onder schooltijd (inzetten voor school, vrijwilligerswerk ed). Jammer voor mij, maar helaas!
    Sandra mv6

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken me in wat Sandra zegt, hierboven. Ja, ik ben ook pas echt gaan leven ( groeien en bloeien ) toen ik een eigen gezin had om te managen. Als vrouw, als echtgenote, als moeder, als vriendin.
    Nadat ik in de thuiszorg gewerkt had vond ik het heel fijn om nu iets moois op te bouwen en ik had er eerlijk gezegd een dagtaak aan. Twee van de zes kinderen hebben een stoornis binnen het ASS en ik ben het langzamerhand als een uitdaging gezien om hierin te investeren ( ook qua kennis enzo ) Het is niet volmaakt geweest, een zoektocht om een goede moeder te zijn, je een weg banen door teleurstellingen heen maar tegelijk is er zoveel moois te ontdekken.

    Nu zeg ik er eerlijk bij dat ik twee dagen thuiswerk ( veel schrijfwerk ).
    Dat had ik nodig om in evenwicht te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!