VRAAG VAN DE WEEK (1) Kunnen alleen rijken zich fulltime moederen veroorloven?

Leuk dat jullie zo enthousiast reageren op dit weblog (hoewel meer reacties natuurlijk van harte welkom zijn, eventueel ook via de groep op Facebook!) De website is gisteren bezocht door meer dan 80! vaste bezoekers en door meer dan 150 nieuwe mensen terwijl dit weblog pas ongeveer een maand 'in de lucht' is. Het gaat mij er overigens niet om om zoveel mogelijk bezoekers te trekken maar aan de hand van deze cijfers kan ik wel opmerken hoe groot de behoefte is aan een weblog als dit. Het blijkt voor veel moeders een stuk herkenning en bemoediging te geven. Geweldig!

Als je een reactie wilt plaatsen en je hebt geen Google-account kun je reageren via Open ID of anoniem. Het zou wel fijn zijn als je dan wel even je naam vermeldt onder aan je reactie.
Ook (oudere) moeders waarvan de kinderen bv. al lang het huis uit zijn maar er altijd bewust voor gekozen hebben er helemaal voor hen te zijn, zijn van harte uitgenodigd om te reageren. We kunnen vast veel van jullie leren!
Ook wil ik wijzen op één van mijn andere weblogs Christelijk Opvoeden omdat de (christelijke) opvoeding natuurlijk een wezenlijk onderdeel is van onze bediening als Manager van het gezin en ik op dit weblog niet alleen maar artikelen over opvoeding wil plaatsen.

Het lijkt me leuk om voortaan om aan het begin van de week een vraag of stelling in jullie midden te leggen waar op gereageerd kan worden. Eigenlijk had het stukje van gisteren ook een vraag aan het einde. Deze herhaal ik dan maar even als vraag voor deze week:

Ben je het eens met de stelling dat alleen 'rijken' zich de keuze voor fulltime moederen kunnen veroorloven? 

Je kunt hieronder reageren maar ook onder de reacties die gisteren als geplaatst zijn onder het artikel van gisteren. Heb je suggesties voor de 'vraag van de week', dan hoor ik ze graag via de e-mail.


Reacties

  1. Toch niet mee eens. Al zullen er zeker schrijnende gevallen zijn waarin het beslist nodig is dat beiden werken, hou me ten goede. Maar over het algemeen is het toch zo dat er veel geld wordt uitgegeven door tweeverdieners, omdat het allemaal snel moet, en als een vrouw werkt moet ze wellicht nieuwe (dure...) kleren gaan kopen, enz. Terwijl een vrouw die thuis is in alle rust voor haar kinderen en het huishouden kan zorgen, lang zoveel geld daaraan niet kwijt is.
    Dus neem 2 gezinnen met hetzelfde te besteden budget wat de hoofdverdiener inbrengt, en bezie het eens tegen het licht van bovenstaande.
    Ik zou best willen weten wat de uitkomst zou zijn!
    En denken we ook aan moeders die alleen ervoor staan en die wel moeten werken al zouden ze liever thuis zijn? Dat is echt schrijnend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste lijkt met echt heel moeilijk. Als je geen keuze hebt maar liever thuis zou willen zijn bij de kinderen. Doordat het aantal echtscheidingen toeneemt denk ik dat ook veel vrouwen hierdoor weer gedwongen worden te gaan werken omdat het anders gewoon niet lukt. Moeilijk...

      Verwijderen
  2. We willen tegenwoordig niet meer van 1 salaris rondkomen, niet kunnen, daar heb ik tot op dit moment ook grote twijfels bij, we willen kant en klaar gesneden groenten kunnen kopen, minstens 2 x p/jr op vakantie kunnen, regelmatig nieuwe meubels en interieurverandering, mooie dure auto, merk/nieuwe kleding enz.
    Volgens mij zou het allemaal wel wat minder kunnen, en als je thuis bent heb je ook meer tijd, om "back to basic" te gaan, dan kan je zelf boontjes afhalen, spruiten schoonmaken enz.
    Als je thuis bent hoef je ook geen geld te verspillen aan kinderopvang, want dat kost nogal wat, en je kinderen worden toch deels door anderen "opgevoed"...met andere normen en waarden misschien, als die jij, je kind zelf zou bijbrengen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat er een kern van waarheid zit in hetgeen je schrijft over de keuzes voor bepaalde artikelen. Vaak moet het snel en makkelijk maar is het ook een stuk duurder. Tijd nemen om bewust te kiezen en er misschien iets meer voor doen kost minder geld (wel meer tijd :))

      Verwijderen
  3. mooi blog. Ik heb me meteen maar aangemeld. Ik denk dat ik nog wel eens in een discussie zal duiken. Het is de moeite waard. Groeten Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ho, ho, hoe zit het met het fulltime vaderschap of is dat enkel aan God zelf?
    Ach ik moet niet zeuren wij hebben geen kinderen en het gekke is dat je dan precies weet hoe een ander zou moeten moederen of vaderen. Maar niemand vraagt het....Hahaha...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is dit een suggestie voor de volgende vraag van de week Peter? ;)

      Verwijderen
  5. Ik vind het onzin dat het alleen aan de rijken is om fulltime te moederen (of vaderen ;-))... alleen als je minder te besteden hebt moet je er misschien wel een keer extra over nadenken. Als voorbeeld: toen wij een hypotheek wilden voor ons (eerste huis, waar we nog steeds in wonen) moest ik van 80% weer naar 100% werken gaan om de hypotheek rond te krijgen. Wij vonden het onzin omdat we al uitgerekend hadden dat we het wel zouden gaan redden. Binnen het jaar was onze oudste er en ben ik gestopt met werken. We moeste zuinig doen, maar we hadden nooit eten te kort en konden de vaste rekeningen altijd betalen. Maar dat moet je wel willen/kunnen...

    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk toch dat er heel veel vrouwen zijn, die het anders gewild hadden. denk ook aan vrouwen, die na hun scheiding zijn gaan werken. Misschien niet fulltime.
    En in deze tijd van economische terugval kan alles anders lopen dan je graag zou willen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!