VRAAG VAN DE WEEK (27): Boodschappen doen!

Boodschappen doen....het is iets wat elke week weer terugkomt. Voor je gevoel heb je net de halve (super)markt leeg gekocht, alles netjes in de kasten uitgestald en....alles is alweer op.
Meestal heb ik een vast ritme in het boodschappen doen. Op dinsdag ga ik naar de bakker en doe ik allerlei kleine boodschapjes in diverse winkels. Op woensdagmorgen is hier altijd weekmarkt en mijn fietstassen zitten meestal vol met groente en fruit voor het hele gezin. Ook breng ik een bezoekje aan de slager. Op woensdagavond doe ik, meestal met één van de kinderen, de 'grote' boodschappen bij twee supermarkten hier in de buurt. Hiervoor gebruik ik de auto want drie volle kratten op de fiets, is iets te veel van het goede. Op donderdag of vrijdag ga ik soms nog op pad voor iets dat ik vergeten ben, voor een vers product of voor een cadeautje maar meestal redden we het dan wel tot en met zondag.
Grote hoeveelheden vlees laten wij altijd bezorgen en letten hierbij op de aanbiedingen. We hebben hier speciaal een vriezer voor. Ideaal om hieruit te kunnen kiezen en niet voor elk stukje vlees naar dorp te hoeven rijden.
Een boodschappenlijstje maak ik altijd voor een hele week zodat ik precies weet wat we welke dag eten en wanneer ik het dan het beste mee kan nemen uit de winkel/van de markt.

Elke week is het weer leuk maar wel een hele puzzel om een afwisselend lijstje te maken waar zowel gevarieerde als gezonde dingen op staan.
Onlangs vond ik nog deze site Yenom waar allerlei handige tips op staan rondom boodschappen doen. Jullie gebruiken vast nog meer handige hulpmiddelen :)

Hoe en wanneer doen jullie boodschappen? Hebben jullie hier een systeem in of bekijk je het per dag?
Laat je de boodschappen wel eens thuisbezorgen? Hebben jullie nog boodschappentips?



Reacties

  1. Leuk om te lezen hoe anderen dat doen... Vorige week las ik op god-en-gezin ook een leuk stukje over deze dingen, een aanrader!

    Ik denk dat één en ander afhankelijk is van je gezinssamenstelling, de omgeving waar je woont, je baan, de baan van je man, je financiële ruimte en ook je gezondheid.
    Ons gezin bestaat uit 8 personen, dus er is heel wat nodig om de hongerige mondjes te vullen! Aan het eind van de week doen wij de boodschappen, of liever gezegd, mijn man. Dat werkt op dit moment in onze situatie het beste.
    Ik heb door de jaren heen een basislijst aangemaakt, met daarop de basisbehoeften en de minimale voorraad die ik in de voorraadkast wil hebben, zodat je nooit je handen op een lege plek slaat. Er ligt altijd een lijst uitgeprint klaar. Afgekeken van mijn schoonmoeder die 15 kinderen heeft gekregen :-). Ik heb daar veel houvast aan. Toen mijn man deze klus overnam, wist ik op een gegeven moment niet goed meer wat er allemaal in huis was en wat niet. Nu hoef ik maar even op de lijst te kijken, om te zien wat er ontbreekt. Als de boodschappen gedaan moeten worden, loop ik even langs de kasten, check de voorraad en vul daarna het ontbrekende aantal in, dat daarna door mijn man in de winkel wordt gekocht. Op dinsdag is hier de weekmarkt. Daar haal ik kaas, groente, verse noten en eventueel brood. Op dinsdag komt ook de nieuwe folder uit van Kruidvat, dus loop ik dan gelijk even langs voor de luiers en aanbiedingen. Vlees kopen wij gewoon bij de supermarkt. Ik vind de slager érg duur. Morgen wordt er 25 kg rundvlees bezorgd! Heerlijk alles op gewicht verpakken en in de vriezer, kunnen we weer een poosje vooruit!
    Boodschappen thuis laten bezorgen houden voor als we het echt niet meer zelf kunnen. Ik vind het namelijk heerlijk om zelf te kunnen zien wat er te koop is.
    Jaren geleden ging ik één keer per maand naar de Aldi, hier 20 min. vandaan, om daar een auto vol in te slaan. Dan hoefde ik alleen nog voor de verse producten naar de winkel. Dat werkte goed, totdat mijn man een andere baan kreeg, en ik geen auto meer voor de deur had. Deze week kwam mijn man langs de Aldi en bracht kratten vol mee. Dat geeft toch wel een heerlijk gevoel... Wat een rijkdom als je de planken in je kast vol ziet staan! We doen er dan natuurlijk wel een maand mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe het 2x per week (meestal maandag en vrijdag), en dan meteen alle boodschappen, zoveel mogelijk bij 1 supermarkt. Dan heb ik telkens voor een paar dagen 'vers' in huis... Ik ken de supermarkt goed (dus waar de goedkopere spullen staan), ben niet zo gevoelig voor reclame en houd me redelijk strak aan mijn van te voren opgestelde lijstje. Ik denk dat dit uiteindelijk net zoveel oplevert als het stad-en-land afreizen voor aanbiedingen (wat ik ook wel eens heb gepoogd hoor).
    Mijn vriezer is helaas wat aan de kleine kant, dus na een paar dagen dwingt de lege broodlade me weer te gaan, haha.
    Verder doe ik het liefst zo min mogelijk boodschappen :)) Not my favorite job. Alhoewel, als ik eenmaal in de winkel ben, valt het wel mee :) Ik ga de site Yenom eens bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe elke vrijdagochtend boodschappen bij de Lidl, daar haal ik dan ook echt alles. Door de week fiets ik wel eens gauw langs de winkel voor een vergeten boodschapje, maar ik merk wel dat hoe vaker je in een winkel komt, hoe meer je koopt. Ik probeer dus zo weinig mogelijk te gaan. Ik ga ook zo weinig mogelijk naar de stad; als je niet naar de winkels gaat, kun je ook niets kopen! Folders lees ik niet. Je gaat dan vaak dingen kopen die je niet zou hebben gekocht als het niet in de aanbieding was. Vaak schrijf ik van tevoren op wat ik wil hebben en dan probeer ik me daar ook aan te houden. Ik heb trouwens een grote hekel aan winkelen ;) groetjes, Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerlijk gezegd koop ik een keer in de week bij twee winkels boodschappen voor de komende week boodschappen. Ik heb namelijk een hekel aan boodschappen doen .... Ik let wel op de kleintjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elke dag kom ik in de winkel. Omdat alles op de fiets moet. Nadeel is dat je, als je niet oppast te veel mee neemt, dingen die je niet nodig hebt. Volgens mij is dat anders als je eens per week of zo gaat.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!