Voeden of vullen?

Sinds mijn zus een aantal jaren veel gezonder is gaan eten door o.a. minder koolhydraten te gebruiken, ben ik in ons gezin ook veel bewuster met voeding en voedselbereiding bezig. Het afgelopen half jaar ben ik op donderdagmorgen meestal in de keuken te vinden om allerlei lekkere dingen te maken. Vanmorgen ben ik ook druk bezig geweest. Een kleine impressie:

Allereerst heb ik de kippenbouillon - die ik gisteravond al getrokken had - afgemaakt. Ik heb weer vier liter voor in de vriezer. Je kunt de kip niet direct zien maar in elke literbak zit ook vlees van één kippenpoot. Wanneer ik de soep weer ontdooi maak ik het af met kippenbouillonpoeder (zonder toegevoegde E-nummers) en een handjevol taugé of een bakje champignons. Je kunt er nog veel meer aan toevoegen als je wilt. Ben je benieuwd naar het recept, kijk dan eens hier.


Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met het voorbereiden van de maaltijd voor vanavond. Mijn man is gek op mijn zelfgemaakt witte bonenschotel met gehaktballetjes en ik heb deze alweer grotendeels klaar staan voor vanavond. Je kunt hier het recept vinden.



Het leek mij deze keer leuk om een nieuw recept te proberen en het is mosterdsoep met balletjes geworden. En ik moet zeggen dat hij prima gelukt is. Morgenavond hopen we van de soep te gaan genieten. Wil je het ook eens proberen, lees dan hier het recept. (De spekjes zitten er nog niet op maar die zal ik morgen uiteraard niet vergeten).



Meestal bak ik ook iets voor het weekend. Vanmorgen had ik zin om weer eens gewoon wat lekkere cupcakes te bakken. Het is zo leuk om te variëren en er telkens wat anders doorheen te doen.
Deze keer heb ik er gehakte walnoten en chocolade en wat kokos en amandelschaafsel aan toegevoegd. Je kunt het recept hier vinden. Op de foto staan er zes maar ik heb er in totaal 12 gebakken.


Tot slot heb ik nog mijn overheerlijke kip-kerriesalade gemaakt. Eigenlijk maak ik deze al maandenlang elke donderdag. Op vrijdagavond eten we dit graag met een stukje stokbrood of op wat komkommer. Kip-kerriesalade betekent hier: weekend!

Ik realiseer mij wel steeds vaker dat het bewuster bezig zijn met eten en voeding wel wat meer tijd kost. Eerst moet je natuurlijk bedenken wat je wilt eten (aangezien ik vaak voor een hele week het eten plan, kost dit soms best wat hoofdbrekens). Vervolgens moeten er boodschappen gedaan worden en moet het gerecht worden voorbereid. Tot slot mag er gekookt en/of gebakken worden. Wanneer je hier in huis de drie mannen ziet smullen, vraag ik me soms af of het al die voorbereiding waard is maar ik kan hier alleen maar 'ja' op zeggen. Het is geweldig om te zien hoe ze het waarderen en ervan genieten.

Graag wil ik ook nog even vermelden dat ik erg blij ben met alle adviezen die mijn zus Martine geeft. Ze geeft niet alleen goede tips over het eten zelf, ze heeft voor de meeste 'problemen' wel een oplossing. Als ik een ingrediënt niet in huis heb, weet zij vaak wel een alternatief. Ook met producten die over zijn, weet zij wel raad. Wil je meer weten over de keuken van Martine, bezoek dan eens haar weblog www.dekeukenvanmartine.nl  Ik weet zeker dat je wel een tijdje zoet bent en inspiratie opdoet☺


Reacties

  1. Leuk! Ik krijg gelijk zin om aan de bak te gaan...heb al inspiratie op de blog van je zus gedaan:)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!